MCAP: Alsjeblieft geen vreemden erbij

Vraag ze naar hun visie en ze lachen je bijna uit. Hoezo visie? ‘We doen gewoon al ruim dertig jaar wat we leuk vinden’, zeggen Martin (62) en Corina (58) van Aperloo van MCAP. ‘Vooruit, we geloven niet in problemen.’ Zoon Niels (34) haakt in: ‘Problemen zijn voor ons uitdagingen. Daar lopen we niet voor weg.’


Do 25 Nov 2021

Als je hoort hoe het stel met de zaak begon dan snap je hun drive. Om een boterham te verdienen en eigen baas te blijven, begonnen Martin en Corina - net bevallen van zoon Niels - met helemaal niets. Het enige wat ze wisten was dat ze iets in de bekabeling wilden doen omdat Martin daar bij zijn vorige werkgever ervaring mee had opgedaan. ‘We verzonnen een naam, frutselden een kaartje in elkaar en bezochten een beurs’, vertellen ze. ‘Wat denk je? We kwamen met klanten thuis en sommige daarvan zijn nog steeds klant.’

Ontrafelen van universum

MCAP, met twintig medewerkers in dienst, is een assemblagebedrijf voor hoogwaardige glasvezelkabels, koperkabels en modulebouw. Klanten komen o.a. uit de offshore, machine-en apparatenbouw, media, lucht- en ruimtevaart. Grappig idee dat de tv uitzending van de intocht van Sinterklaas en het Euro Songfestival niet mogelijk zouden zijn zonder de juiste bekabeling. MCAP doet deze klussen ook. Maar ook flitsautomaten en de Neutrino telescoop voor onderzoek naar de oorsprong van het universum. Hier raken we direct aan de drive van Niels. Hij studeerde chemie, maar voelt zich intussen veel meer techneut. ‘De technische vraagstukken van klanten boeien me’, zegt de salesmanager en mede-eigenaar enthousiast. ‘Sommige zijn actief binnen de wetenschap en ruimtevaart. Ze ontrafelen dingen zoals dat van het universum. Daar word ik warm van.’

Verdubbeld

Het gaat goed gaat in de branche. Waar de entertainment sector stilviel, draaide de medische wetenschap overuren. Er was veel vraag naar bekabeling voor analyse-apparatuur. Toch is er in de basis een andere reden waarom MCAP de laatste jaren in omzet en personeel verdubbeld is. ‘We steken er echt tijd en energie in’, licht Martin, CEO, toe. ‘We communiceren met mensen. We horen onze leveranciers en klanten aan, acteren proactief bij een klacht.’ Niels: ‘Veel leveranciers herbevestigen hun orders die wij vervolgens verlaat moeten uitleveren. Op zo’n moment pak je de telefoon en stel je je klant op de hoogte. Persoonlijk blijven is zó belangrijk.’ MCAP is merkonafhankelijk, nog zo’n kracht van hen. ‘We kunnen alle merken leveren waar we persoonlijk achter staan’, zegt Corina, managing director en HR, ‘Niet alleen van koper assemblages, maar ook van glasvezel en combinaties ervan. Sinds acht jaar leveren we tevens hybride assemblages. Dit produceren we allemaal onder één dak.’

Fijne motoriek

Zoals zoveel andere bedrijven is MCAP ook op zoek naar mensen. Dat is al moeilijk, pardon - uitdagend, genoeg. En dan is dit gezin ook nog kieskeurig. ‘Het moet sowieso matchen, dat vooropgesteld’, legt Niels uit. ‘Skills kun je tot bepaalde hoogte aanleren, maar iemand moet flexibel zijn. Bij ons vind je geen repetitief handwerk. Vandaag is anders dan morgen. Sommige medewerkers zijn met drie verschillende dingen tegelijk bezig.’ Veelal dames, want die staan bekend om het multitasken, fijne motoriek en een goed kleuronderscheidingsvermogen. Dus plaatsen ze vacatures en houden ze hun oren en ogen open. Eenmaal binnen, dan blijf je. Een weekendje weg samen, de jaarlijkse BBQ’s, de lieve cadeautjes met de feestdagen, allemaal aandacht die medewerkers volgens Corina verdienen. ‘We zijn loyaal richting mensen’, weet ze. ‘Ook richting onze klanten. Die leert ons pas echt kennen als er een klacht is. Zo hoppen we ook niet zomaar over als het om leveranciers gaat.’

Underpromise, overdeliver

MCAP heeft geen robots in huis, daarvoor zijn de werkzaamheden veel te divers. ‘Wij zorgen er voor dat robots de juiste bekabeling hebben’, lacht Martin. ‘Zelf mechaniseren we vanaf het begin af aan wat we kunnen, want automatiseren brengt kansen.’ De grootste kansen trekt MCAP toch naar zich toe door underpromise, overdeliver. ‘Dat je iets belooft en vervolgens een betere service verleent dan je beloofd hebt’, verheldert Niels. De Van Aperloo’s staan voor hun zaak. Martin heeft meer dan eens mensen de deur gewezen die met een zak geld kwamen of een partnership wilden aangaan. ‘Alsjeblieft geen vreemden erbij’, zucht hij. ‘Daarvoor zijn we te goed van vertrouwen’. Corina heeft soms spijt dat ze zichzelf in haar carrière weinig andere prioriteiten gegund heeft. ‘Het bedrijf ging altijd voor’, zegt ze. ‘We hebben zelf twee kinderen, maar eigenlijk nog dit derde kind.’ Niels denkt over een belangrijke les na. ‘Eerlijkheid duurt het langst’, besluit hij. ‘Transparant zakendoen en niet anders.’

Tekst: Jeanette van Haasen
Fotografie: Kees Bennema

< Alle nieuwsberichten