Adagium Bedrijfsoverdachten: Stop tijdig de bouw aan je piramide

Of het nu gaat om een overdracht, fusie, overname, buy-out of buy-in: een overname heeft altijd veel gevolgen voor zowel het bedrijf als de ondernemer. Onafhankelijk adviesbureau Adagium heeft in het begeleidingstraject naast de financiële kant ook ruime aandacht voor het emotionele aspect. ‘Het gaat om hun levenswerk. Er komt dan ook meer bij kijken dan alleen een zak met geld’, stelt directeur-eigenaar Albert Dominicus.


Uitgave: Jan-Feb 2016
Thema’s: Bedrijfshuisvesting Bedrijfsrisico Overnames Familiebedrijf

Adagium begeleidt op jaarbasis tussen de vijftien en twintig ondernemers en ondernemingen bij bedrijfsovernames in het middenen kleinbedrijf. ‘Dit doen wij vanaf de eerste oriëntatie tot en met de defi nitieve overdracht. Ook zijn we inzetbaar voor
deeltrajecten zoals coaching of het toetreden tot de Raad van Advies. Daarnaast worden wij als onafhankelijk adviseur voor waardebepalingen ingeschakeld ter ondersteuning van
accountants, fi scalisten en advocaten’, licht Han Galema toe, tevens directeur-eigenaar. Met de recentelijke komst van Frank Schuurmans is er sprake van een uitbreiding van senioriteit en verdieping van het specialisme bedrijfswaardering en bedrijfsfinanciering. ‘Franks bancaire achtergrond vult de ervaring van Han en mij in de food-, feeden maakindustrie goed aan. We hebben met z’n drieën een mooie mix van leeftijd, expertise en netwerken’, zo stelt Albert.

Koudwatervrees
Naast regionale mkb-bedrijven weten ook landelijke corporates de weg naar Adagium
te vinden. ‘Wanneer een grote onderneming een familiebedrijf wil inlijven, worden wij
vanwege onze ruime expertise en ervaring hiermee op discrete wijze ingeschakeld’,
vertelt Frank. Han voegt daaraan toe: ‘Bedrijfsovername van mkb- en/of familiebedrijven
is nu eenmaal een specialisme. Het draait in het proces bij deze ondernemingen, naast
een goede deal voor koper en verkoper, vooral om de continuïteit van het bedrijf. Men wil
dat ‘hun kindje’ en het personeel in goede handen blijven.’ De drie heren zien in het
overnameproces vaak gevoelens zoals trots, frustratie, woede, angst en twijfel passeren.
Dat vraagt om een specifi eke aanpak. Albert: ‘Vooraf geef ik bij mijn klanten aan
dat er in het proces een moment komt waarop we het waarschijnlijk even oneens zullen zijn met elkaar. We hebben begrip voor de emoties en geven daar ook ruimte aan. Maar als de deal en het moment van opvolging dichterbij komt, krijgt men vaak last van koudwatervrees. Dan gaat het bij het sluiten van een miljoenendeal ineens over het behoud van een auto. We proberen dan de ratio terug aan tafel te brengen. Uiteindelijk draait het om de goede voortzetting van het bedrijf.’

Farao’s

Omdat er vaak emotie rondom het opvolgingsvraagstuk komt kijken, schuiven veel
ondernemers de beslissing vaak voor zich uit. Albert illustreert: ‘Een ondernemer van
rond de 50 neemt zich voor om over een aantal jaren minder te gaan werken en zo
meer tijd privé hebben. Tegen die tijd voelt men zich vaak nog vitaal, fi t en extra gedreven om een mooi en gezond bedrijf achter te laten.’ Hij vergelijkt ondernemers met
farao’s. ‘Ze willen alsmaar blijven bouwen aan hun piramide, omdat ze na hun aftreding 
iets van betekenis willen achterlaten. Maar het is toch wijs om tijdig knopen door te hakken, aangezien een bedrijfsovername gemiddeld drie tot vijf jaar in beslag neemt.’

Opvolgingsproblematiek
Een interne overname kan soms sneller verlopen, maar brengt vaak andere problematiek
met zich mee. Zo is er vaak twijfel of er een juiste keuze wordt gemaakt. Han: ‘Het inschatten van de capaciteiten en competenties van de eigen kinderen is niet altijd
even gemakkelijk. Daarom schakelen we vaak een extern bureau in om te toetsen of
en wie er van het nageslacht geschikt is om het bedrijf over te nemen. Van daaruit
gaan we op zoek naar oplossingen. Wellicht is er bijscholing nodig, kunnen kinderen
gezamenlijk het stokje overnemen of moeten enkele familieleden worden uitgekocht.’
Vaak is er na afronding van de deal nog een rol weggelegd voor de senior ondernemer.
Albert: ‘Dikwijls blijft hij bij de onderneming betrokken, aangezien men over veel kennis beschikt die moet worden overgedragen. Ook dat vraagt het nodige van de ondernemer. Het loslaten is een niet te onderschatten emotioneel proces.’

In een klein hoekje

Ook over het onderwerp noodopvolging wordt er door ondernemers te weinig nagedacht,
merkt Frank op. ‘Eén op de drie familiebedrijven is de afgelopen tien jaar geconfronteerd met een noodsituatie zoals overlijden, een scheiding of arbeidsongeschiktheid van de ondernemer. Tweederde van deze ondernemingen is echter onvoldoende voorbereid op het plotseling wegvallen van hun dga.’ Hij adviseert dan ook om tijdig een noodplan te beramen. ‘Een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Maar dit ongelukje kan wel verstrekkende gevolgen hebben voor de ondernemer, diens familie en werknemers. Wij nodig ondernemers uit om vrijblijvend met ons hierover te komen sparren. Ieder bedrijf verdient immers een goed vervolg!’

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle thema's