Een goede invulling van randvoorwaarden, zoals training, begeleiding en locatie, maakt het voor sporters en bedrijven mogelijk om ‘grip’ op de zaak te hebben. Maar om echt vooruit te komen, is méér nodig. Samen met Erik Kurvers - voorzitter van Eredivisieclub EiffelTowers - gaan we op zoek naar de kritische succesfactor, de magische ‘X’ die een sporter, een bedrijf en zelfs een businessclub aan de top brengt.
Uit eigen gelederen
'Met EiffelTowers hebben wij het beste team en de beste spelers van Nederland en we spelen ook nog eens in wat misschien wel de beste accommodatie van Europa is. Reden genoeg dus voor tevredenheid, ware het niet dat ‘aan de top staan’ op lange termijn niet volstaat,' zegt Kurvers erg stellig. 'Belangrijker is dat je die toppositie weet te verstevigen. Dat betekent dus: focussen op talentontwikkeling en innovatie waarbij meteen de vraag rijst hoe je talent dan kunt herkennen? Vaak staat het grootste talent immers voor je neus zonder dat je het opmerkt. Als we het dus niet van toevalstreffers willen hebben, moeten we zorgen voor een systeem dat talent kan monitoren. Vanuit dat oogpunt zijn wij afgelopen september begonnen met het voor Nederland unieke concept van de basketbalschool. Concreet betekent het dat ‘jonkies’ studie en basketbal voortaan optimaal kunnen combineren. Voor ons betekent het een wissel op de toekomst trekken want door in jong, en nog belangrijker, eigen talent te investeren kunnen we onafhankelijk verder groeien.'
Businessclub op maat
'Maar groei betekent ook meer ‘schouders eronder’ en in die zin is een sterke businessclub van onschatbaar belang', gaat voorzitter Kurvers verder. 'EiffelTowers Businessclub telt inmiddels meer dan honderd leden. De liefde voor het basketbalspel, het streven naar meer naamsbekendheid, aan relatiebeheer doen, kansen om te netwerken of gebruikmaken van onze facilitaire mogelijkheden; elk lid heeft wel zijn eigen reden(en) om zich bij de businessclub aan te sluiten en dus heeft elk lid recht op maatwerk. Niemand is immers gelijk. Ondernemers of organisaties die lid worden van onze businessclub moeten méér krijgen dan ze verwachten. Hun lidmaatschap moet meer omvatten dan alleen maar het sponsoren van de basketbalclub. Het moet vooral gaan om wat het hén opbrengt. De brede en gevarieerde samenstelling van de club genereert daarbij tal van mogelijkheden. Op termijn willen wij zelfs evalueren naar een soort portal waarbij de leden elkaar een maatpakket aanbieden. Een echte wisselwerking, een beetje geschoeid op de leest van de vroegere ruilhandel: ‘ik doe dit voor jou; doe jij dan dát voor mij? Wij proberen dus om mensen te matchen; kijken of zij iets voor elkaar kunnen betekenen. Maar primaire vereiste daarbij is uiteraard dat de leden elkaar kennen en elkaar iets gunnen. De recente economische crisis heeft aangetoond dat dit inderdaad het geval is.'
Laagdrempelig
'Om de toetreding tot de businessclub laagdrempelig te houden, werd onlangs het businessclubmodel aangepast. Speciaal voor starters, kleine ondernemers en freelancers hebben wij een nieuwe categorie geïntroduceerd: ‘members’. Men betaalt minder contributie dan normaal het geval is en men kan toch genieten van het almaar groeiende netwerk van de club. Reguliere leden betalen meer maar kunnen uiteraard ook genieten van aanzienlijk meer faciliteiten zoals bedrijfspresentaties, lunches en uitwisseling met andere businessclubs. Daarnaast hebben wij marketing partners en als vierde categorie zijn er de ‘vrienden van’. Die zijn zo altruïstisch om ons te sponsoren zonder er iets voor terug te hoeven', lacht Erik Kurvers. 'Maar niet alleen het lidmaatschap is bewust laagdrempelig gehouden, ook de spelers zelf zijn uiterst benaderbaar. Binnen EiffelTowers businessclub is een adviesgroep samengesteld die gaat nadenken over hoe wij onze spelers nog beter kunnen koppelen aan het bedrijfsleven. Een businessclub mag immers geen plat iets zijn; integendeel, het moet een perfecte brug slaan tussen sport en bedrijven. 'Dat dit geen loze kreet is bleek onlangs toen een van businessclubleden 50 werd. De spelers van EiffelTowers gingen bij de jarige langs met een speciaal voor die gelegenheid gemaakte spelersoutfit. En ja hoor, wat volgde was een partijtje dribbelen, jumpen, dunken en scoren, met de jarige in
de hoofdrol. ´Het was een onvergetelijke belevenis voor hem en dat is precies wat wij onze leden willen bieden. In ruil voor hun bijdrage willen wij hen een beleving verkopen. En dat blijkt ons aardig te lukken,´ besluit Erik Kurvers, ´want iedereen wil er blijkbaar bijhoren.´