Van Lijssel en WVL Grondstoffen: Verbreding zorgt voor continuïteit

Wat tijdens de Watersnoodramp in 1953 door Nico sr. begint met één oude legertruck, is onder leiding van zijn zoons André en Nico uitgegroeid tot een florerend bedrijf met ruim 40 werknemers en een flinke transportvloot. Ook het dienstenpakket van Van Lijssel is door de jaren heen sterk uitgebreid: zij is inmiddels een fullservice partner in transport en aanneming in de Grond-, Water-, en Wegenbouw en de Burgerlijke en Utiliteitsbouw.


Uitgave: Mei-Juni 2012
Thema’s: Transport Aannemerij Bouw

De broers André en Nico werken van jongs af aan in het familiebedrijf, evenals André’s tweelingbroer Erik. Als vader Nico sr. in 1984 plotseling overlijdt, neemt het drietal de dagelijkse leiding op zich. In 1990 start Erik de Handelsonderneming Van Lijssel Nuland (VLN), waarna de overige broers Van Lijssel B.V. met zijn tweeën runnen. Nico: 'We hebben inmiddels iedere functie binnen het bedrijf vervuld: van chauffeur en machinist tot calculator en planner. Dit maakt dat wij goed weten wat er in ons bedrijf leeft en speelt en waar ons personeel behoefte aan heeft.' Het van oorsprong Nulandse bedrijf is sinds 2008 gevestigd aan de Graaf van Solmsweg in ‘s-Hertogenbosch. 'We groeiden in Nuland uit ons jasje. Bijna tien jaar zijn we bezig geweest met het vinden van een geschikte locatie. Ons oog viel uiteindelijk op deze plek. Gelukkig werkten de gemeente ’s-Hertogenbosch en de provincie mee met het verkrijgen van de benodigde vergunningen. Doordat we hier aan het water zitten en beschikken over een eigen laad- en loskade met de nodige faciliteiten, hebben we het bedrijf verder kunnen uitbreiden met onze dochteronderneming WVL Grondstoffen', aldus André.

Aantrekkelijke partner
Van Lijssel heet inmiddels geen Van Lijssel Transport meer, omdat dit volgens André de lading niet meer dekt: 'We doen zoveel meer. Van grond- en sloopwerk,  tot het aanleggen van infra, bodemsaneringen en de verhuur van grondverzetmaterieel. De uitbreiding van ons dienstenpakket is enerzijds noodzakelijk om ons te onderscheiden van onze concurrenten. Het maakt ons namelijk aantrekkelijker als partner, omdat wij op meerdere fronten tegelijk inzetbaar zijn. Anderzijds zorgt verbreding voor continuïteit. In de winterperiode is het bijvoorbeeld rustiger op transportgebied, ook merken we dat onze werkzaamheden voor de bouwsector aanzienlijk teruglopen. Door breed in te zetten, kunnen we eventuele klappen met andere diensten opvangen.' Terwijl André Van Lijssel bestiert, geeft zijn jongere broer Nico de leiding aan WVL Grondstoffen. 'Mede dankzij onze dochteronderneming hebben we meer invloed in de regio. Voor bedrijven zijn we een echte meerwaarde omdat wij goed bereikbaar zijn: zowel over de weg als via het water. Onze voorraden zand en grind kunnen wij hierdoor op eenvoudige wijze op peil houden. Daarnaast is WVL een innamepunt voor afvalstoffen zoals puin, verontreinigde grond en teervrije en teerhoudende asfaltpuin,' vertelt Nico. Een ander bijkomend pluspunt van de dochteronderneming: de vrachtwagens hebben vaker een retourvracht en hoeven niet leeg terug te rijden. 'Dit is zeer efficiënt, kostenbesparend en duurzaam. Onlangs hebben we een subsidie van de overheid toegekend gekregen, omdat wij onze CO2-uitstoot goed weten te reduceren.'

pag 55 van Lijssel pand

Betuwelijn
De grootste klus voor Van Lijssel in de afgelopen 59 jaar is het vervoeren en verwerken van in totaal 2 miljoen kuub zand voor de veelbesproken Betuwelijn. 'In Nederland is er heel wat te doen geweest rondom deze goederentreinverbinding tussen de Rotterdamse haven en het Ruhrgebied. Voor ons was het echter een succesvol en prachtig omvangrijk project om aan te werken.' Van Lijssel werkt al vanaf het allereerste begin samen met het Rosmalense wegenbouwbedrijf Heijmans. André: 'Heijmans behoort tot onze grootste opdrachtgevers. Zij nemen grote projecten aan, waarbij wij worden ingezet. Bijvoorbeeld de wegverbeteringsprojecten randweg A2 Eindhoven en A2 Culemborg-Deil. Deze projecten worden veelal uitgevoerd in de nachten of weekenden. Dit vergt veel van ons personeel daarom zetten wij hierbij vaak flexkrachten in.'

Druk op marges
De marges in de transportbranche staan vanwege de hoge brandstofprijzen onder grote druk. 'Wij verbruiken jaarlijks 1 miljoen liter diesel. Dat betekent dat bij een prijsstijging van 20 cent per liter, onze kosten met maar liefst 200.000 euro stijgen. Dit kunnen we niet direct doorberekenen aan onze opdrachtgevers. Onze oplopende kosten proberen wij terug te dringen door onze eigen inkoop nog eens goed onder de loep te nemen: van verzekeringen en leverancierscontracten tot aan personeelskosten. Momenteel is er op het gebied van transport aan onze inkoopkant meer winst te behalen dan aan de verkoopkant', vertelt André. Ondanks dat de marges teruglopen, behaalde Van Lijssel vorig jaar de hoogste omzet ooit. Waar wil het bedrijf de komende jaren naar toe groeien? Nico: 'Van Lijssel is gebleven wat het in 1953 ook al was: een bedrijf dat zich met hart en ziel inzet voor de belangen van de opdrachtgevers, dat kwaliteit koppelt aan echte service. Wij verwachten in de toekomst nog verder door te groeien, maar willen de charme van het kleine familiebedrijf behouden en de mens centraal blijven stellen.'

< Alle thema's