Een aanzienlijk deel van het marketingbudget van bedrijven gaat op aan online marketing, omdat het bereik online nu eenmaal zo groot is en ook nog eens vrij goed af te bakenen is. Dat wil echter niet zeggen dat online marketing eenvoudig is, want dat is het zeker niet. Zowel op het gebied van strategie als op het gebied van uitvoering is het een uitdaging om er een succes van te maken. We bespreken drie veelgemaakte fouten bij online marketing.
Te veel zelfpromotie
Het is op zich begrijpelijk dat je als bedrijf marketing ziet als promotie, en natuurlijk is dat grotendeels ook zo. Dat betekent echter niet dat je je online marketing alleen moet gebruiken om aan zelfpromotie te doen. Bedrijven hebben nog wel eens de neiging om aan ‘zendgedrag’ te doen door vooral hun eigen boodschap de wereld in te slingeren. Maar je doelgroep heeft behoefte aan iets waar men ook daadwerkelijk iets mee kan. Zoals nuttige, informatieve content. Dat soort content leidt tot betrokkenheid, waar voortdurende zelfpromotie uiteindelijk alleen maar afstotend werkt. Maak niet de fout om alleen te denken aan wat je zelf wilt communiceren en daar je marketing op te focussen, maar denk vooral ook aan waar je doelgroep behoefte aan heeft en maak dat onderdeel van je marketingstrategie.
Zelf willen doen
Geld uitgeven is niet de hobby van ondernemers. Het liefst behaal je het maximale met het minimale. Maar het is goed om te beseffen dat je het minimale simpelweg niet altijd het maximale kunt bereiken, en dat is zeker zo op het gebied van online marketing. Je kunt wel wat kennis in huis hebben op dit gebied en denken dat dat voldoende is je marketing volledig in eigen handen te houden, maar dan is de kans groot dat je geld verspilt aan marketingcampagnes die onvoldoende impact hebben. De wereld van online marketing is constant in beweging en alleen de experts die er dag in, dag uit mee bezig zijn, zijn er volledig van op de hoogte. Investeer daarom in de diensten van gespecialiseerde professionals om je online marketing voor je te doen. Zoals de experts van Online Klik, een bureau voor online marketing in Eindhoven.
Geen duidelijke doelstellingen
Een van de meest voorkomende fouten in het opzetten en uitvoeren van online marketingcampagnes is het ontbreken van duidelijke doelstellingen voor de campagne. Zonder het stellen van heldere doelen, is het moeilijk om de effectiviteit van je campagne te meten en te bepalen of je wel de gewenste resultaten behaalt. Stel vanaf het begin van je campagne specifieke doelen, zoals het vergroten van merkbekendheid, het genereren van leads of het verhogen van de omzet. Deze doelen moeten specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant en tijdgebonden zijn (SMART-doelen). Door duidelijke doelstellingen te definiëren, kun je je marketinginspanningen beter richten en aanpassen om de gewenste resultaten te bereiken. Dit helpt ook om de return on investment (ROI) van je marketinginvesteringen te maximaliseren.
Online marketing is dus zeker niet te onderschatten. Niet qua belang, maar zeker ook niet qua moeilijkheidsgraad. Goede online marketing kan heel veel effect hebben, maar het is ook een vak apart. Als je je budget niet wilt verspillen aan loze inspanningen, is het belangrijk om dat te beseffen en online marketing echt bloedserieus te nemen. Juist daarom is het aan te raden om je ervoor te laten bijstaan door professionals die zich er elke dag mee bezighouden. Zij kunnen je adviseren om tot een goede marketingcampagne komen en deze ook optimaal uitvoeren, zodat je de doelen die je aan je campagne koppelt ook weet te behalen.