5 redenen waarom bedrijven voetbalclubs sponsoren

De meeste voetbalclubs, groot en klein, hebben een sponsor of sponsors. Deze is duidelijk zichtbaar op het tenue en ook bij de club zelf is het logo overal te zien. De club krijgt een bepaald bedrag van de sponsor in de ruil voor zichtbaarheid en bekendheid van het bedrijfslogo. Beide kunnen niet zonder elkaar.


Vr 24 Jan 2025

Maar waarom besluiten bedrijven precies om een voetbalclub te sponsoren? En wat zijn hier de voordelen van? Lees verder voor 5 redenen waarom bedrijven besluiten een sponsorschap aan te gaan met een voetbalclub.

 

1. Zichtbaarheid en bekendheid

De belangrijkste reden voor een bedrijf om een voetbalclub te sponsoren is voor meer zichtbaarheid en bekendheid. Grote bedrijven sponsoren de grote teams en kleinere bedrijven sponsoren de kleinere teams. Hoe groter de club, hoe groter de zichtbaarheid en hoe hoger de prijzen voor het sponsorschap.

Zichtbaarheid is overal, op de shirts van de spelers, op de reclameborden in het stadion en op de communicatie van de club die wordt uitgestuurd. Worden de wedstrijden uitgezonden op het sports nieuws op televisie, dan is de blootstelling nog groter. 

 

2. Omzet verhogen

Het gevolg van deze extra zichtbaarheid en bekendheid is als het goed is een verhoogde omzet. Dit is misschien wel de belangrijkste reden waarom bedrijven een sponsoring aangaan met een voetbalclub. Ze betalen ervoor, maar verwachten hierdoor meer inkomsten te genereren en dus uiteindelijk winst te maken.

De club gebruikt het geld uiteraard voor haar eigen uitgaven en profiteert op deze manier. Met als risico dat als ze niet goed genoeg presteren en voldoende zichtbaarheid en bekendheid genereren voor de sponsor, dat het sponsorschap wordt opgezegd.

 

3. Beter imago

Extra Voetbal

 

De redenen voor een bedrijf om een sponsorschap aan te gaan met een voetbalclub zijn gelukkig niet alleen maar zakelijk en financieel. Het is ook goed voor het imago van een bedrijf als ze zich kunnen associëren met een voetbalclub. Sport is gezond, voetbal is populair en het straalt sportiviteit uit.

Een regionaal bedrijf dat zich koppelt aan de lokale voetbalclub waar de kinderen van hun klanten spelen, heeft direct een beter imago in de regio. Een bedrijf dat een grote eredivisie voetbalclub sponsort, maakt indruk op voetballiefhebbers en de fans van die club.

 

4. Betrokkenheid

Sponsorschap van een bedrijf met een voetbalclub komt ook regelmatig voort uit betrokkenheid. Misschien heeft de bedrijfseigenaar een kind of nichtje die speelt bij de club. Misschien zijn er werknemers die zich in hun vrije tijd inzetten voor de club.

Deze reden voor bedrijven om zich te laten associëren met een voetbalclub is voornamelijk zichtbaar bij kleine clubs en op regionaal niveau. Nationale clubs en sponsoring is veel meer een zakelijke overeenkomst. Alhoewel bedrijven in Amsterdam zich misschien graag willen aansluiten bij Ajax om voor die stad meer klanten te werven en business te genereren.

5. Goodwill

Een laatste reden voor bedrijven om een sponsorschap aan te gaan is goodwill. Misschien willen ze de plaatselijke voetbalclub die het moeilijk heeft graag uit de put helpen door ze elk jaar wat geld te geven. In ruil voor zichtbaarheid en imago, uiteraard. Goodwill zal niet regelmatig de enige reden zijn waarom een bedrijf een sponsorschap aangaat, maar dat komt ook doordat er zoveel andere voordelen zijn om van te profiteren (zie reden 1 tot en met 4 hierboven).

Ook al kan goodwill de initiële aanzet zijn voor een sponsorschap, het is altijd in ruil voor iets anders. Als een bedrijf er geen voordeel uit haalt, zal zelfs goodwill in de meeste gevallen niet voldoende zijn om de samenwerking door te zetten.

 

Sponsoring in voetbal

Sponsoring is niet uit de voetbalwereld weg te denken. Of het nu de grote clubs zijn die multimiljoen contracten aangaan me bedrijven of een regionaal clubje, er is bijna altijd wel een reclamebord of logo te zien. De samenwerking tussen bedrijf en voetbalclub is voor beide partijen zeker de moeite waard.

 

< Alle nieuwsberichten