Blog Martijn Schillemans: 4 voordelen van het uitbesteden van content

Loop je bij het creëren van opvallende content voor jouw bedrijf vast? Heb je geen inspiratie om tot het juiste idee of concept te komen? Of heb je het gewoon veel te druk met de business? (Wat natuurlijk alleen maar goed is!) De creatie van content uitbesteden ligt dan voor de hand.

Martijn Schillemans
Ma 8 Jun 2020

Het uitbesteden van content noemen we ook wel content outsourcing. Content als verzamelnaam voor tekst, (bewegend) beeld, geluid of een combinatie. Denk aan (digitale) nieuwsbrieven, video, animaties, blogs, magazines of social media-posts.

1 op de 2 organisaties besteedt de creatie van content uit
Je wilt als organisatie overtuigende en relevante content maken en continu ‘in contact’ zijn met je interne en externe doelgroepen. Maar je weet ook dat dit niet altijd een abc’tje is. Goede content maken kost tijd en capaciteit. Uit onderzoek naar het uitbesteden van content blijkt dat ongeveer de helft van de bedrijven en instellingen content uitbesteden. De respondenten geven in het onderzoek vier redenen aan om ‘hun’ content buiten de deur te laten maken.

 REDEN 1
“Wij willen focussen op onze corebusiness”
Organisaties besteden contentcreatie voornamelijk uit om ervoor te zorgen dat eigen medewerkers niet onnodig veel tijd kwijt zijn aan het maken en publiceren van content. Zo slagen zij erin een strakke focus op de corebusiness te houden.

REDEN 2
“Wij zoeken verrassende invalshoeken”
Kom je niet tot het juiste idee? Loop je vast bij het verpakken van je boodschap? Externe contentspecialisten komen vaak met verrassende invalshoeken waar je zelf nog niet aan hebt gedacht. Door met iemand ‘van buiten’ te sparren, kom je op andere ideeën en inzichten. Zo ben je in staat continu nieuwe content te realiseren en te delen.

 REDEN 3
“Wij kunnen niet alle competenties in huis hebben”
Er bestaat een enorme diversiteit in content en communicatie-uitingen, online en offline. Die diversiteit vraagt om uiteenlopende competenties bij het creëren van content. Denk aan illustreren en animeren, het editen van video’s, het vormgeven van magazines of een conversie verhogende website. Het ontbreken van zulke specifieke competenties in eigen huis, is een belangrijke reden om content uit te besteden.

REDEN 4
“Wij willen de juiste snaar raken bij onze doelgroepen”
Elke doelgroep vraagt om een eigen tone of voice wanneer je een boodschap wilt vertalen naar pakkende content. Die juiste toon raken is heel belangrijk om de juiste snaar te raken. Externe contentprofessionals zijn daar, mede door de diversiteit van hun opdrachten, zeer bedreven in. Zij staan buiten jouw organisatie en kijken met een frisse en open blik naar de inhoud, toonzetting en verpakking van de boodschap.

Wil je de creatie van content voor jouw bedrijf gaan uitbesteden? Het kiezen van een externe contentpartner is een zorgvuldig proces. En in de samenwerking zijn openheid en vertrouwen cruciaal. Samen met de juiste klik. Als die er ook is, kun je dankzij content outsourcing tot prachtige en effectieve content komen.

 

< Alle nieuwsberichten