Cultuurplatform We Are Public komt naar Brabant

Cultuurplatform We Are Public breidt binnenkort uit naar de vijf grote steden van Brabant: Den Bosch, Breda, Eindhoven, Helmond en Tilburg. De non-profitorganisatie creëert een nieuwe geldstroom voor de culturele sector en brengt nieuw publiek op de been voor cultuur door middel van een cultuurlidmaatschap.


Vr 3 Mrt 2017

Cultuurplatform We Are Public werd twee jaar geleden gelanceerd in Amsterdam en breidde dit jaar uit naar Den Haag. Binnenkort komen daar de vijf grote steden van Brabant bij: Den Bosch, Breda, Eindhoven, Helmond en Tilburg. Tientallen culturele instellingen, initiatieven en festivals verbinden zich momenteel aan de non-profitorganisatie, onder wie Chassé Theater Breda, De NWE Vorst Tilburg, Van Abbemuseum Eindhoven, Cacaofabriek Helmond en Verkadefabriek Den Bosch. Uiteindelijk zal het leeuwendeel van de culturele instellingen in de vijf steden zich aansluiten. Op zaterdag 1 april wordt een campagne gelanceerd waarin de eerste 2.000 leden worden gezocht. Als de campagne slaagt, gaat We Are Public op 1 juni officieel van start in Brabant. Door lid te zijn van We Are Public steunen leden financieel de culturele sector. Een groot deel van de inkomsten wordt direct uitgekeerd aan culturele instellingen en makers. In ruil krijgen leden gratis toegang tot zo’n 70 culturele programma’s per maand, geselecteerd door redactie van doorgewinterde cultuurprofessionals uit de vijf Brabantse steden, onder leiding van hoofdredacteur Marleen Hartjes.

Nieuwe manier van cultuur ontdekken en financieren
We Are Public werd twee jaar geleden in Amsterdam door culturele ondernemers Leon Caren en Bas Morsch opgezet met als doel om, na de bezuinigingen op cultuur, het tij te keren. Ze wilden een community vormen van culturele avonturiers en een nieuw zakelijk model voor de culturele sector ontwikkelen dat inkomsten en publiek genereert.
Het resultaat na twee jaar in Amsterdam: 52.000 nieuwe cultuurbezoeken die gezamenlijk 450.000 euro hebben opgeleverd voor cultuur. We Are Public heeft bewezen dat het nieuw publiek op de been brengt; leden gaan vaker naar cultuur, ontdekken nieuwe kunstvormen of jonge makers en komen op plekken waar ze eerder niet waren. Sinds januari is We Are Public ook van start in Den Haag en met de vijf grote steden in Brabant wordt nu een volgende stap gezet op weg naar landelijke dekking. Leden kunnen straks niet alleen in hun eigen regio, maar door het hele land programma’s bezoeken die door We Are Public geselecteerd zijn.

< Alle nieuwsberichten