Cashflow verwijst naar het geld dat in en uit een bedrijf stroomt en is een indicator voor de financiële gezondheid van een onderneming. Zelfs als een bedrijf winstgevend is, kan een negatieve cashflow nog altijd leiden tot ernstige problemen.
Verschil tussen winst, omzet en cashflow
Stel je voor dat je een bakkerij hebt. De totale hoeveelheid geld die je verdient door broden, taarten en andere lekkernijen te verkopen, is je omzet. Maar om die producten te maken, moet je ingrediënten kopen, de elektriciteit voor de ovens betalen, je werknemers uitbetalen en andere kosten maken. Het bedrag dat je overhoudt nadat al deze kosten zijn betaald, is de winst. Stel dat veel klanten hun bestellingen later betalen. Dan maak je in theorie misschien wel winst, maar het kan zijn dat je op een bepaald moment toch niet voldoende geld hebt om de directe uitgaven te dekken. Dus terwijl je winstgevend kunt zijn op papier, kan een negatieve cashflow betekenen dat je niet genoeg liquide middelen hebt voor de lopende uitgaven. En daar zijn leveranciers, verhuurders en kredietverstrekkers natuurlijk niet blij mee.
Gevolgen van een slechte cashflow
Met onvoldoende cashflow kan een bedrijf zijn rekeningen niet betalen, wat kan leiden tot een verminderd groeipotentieel of zelfs een faillissement. Het maakt daarbij niet uit dat een bedrijf op papier winstgevend is, want met cijfers op papier kun je jouw leveranciers nog niet betalen. Een inconsistente of negatieve cashflow kan het ook moeilijker maken om krediet aan te vragen en nieuw geld aan te trekken. Financiële instellingen en investeerders kijken vaak naar de cashflow als een belangrijke maatstaf voor de stabiliteit en het groeipotentieel van een onderneming. Als de cashflow problematisch is, kan dit leiden tot hogere rentes of zelfs een weigering van de kredietverlening.
Tips voor een gezonde cashflow
Er zijn gelukkig een aantal dingen die ondernemers kunnen doen om hun cashflow te verbeteren. Ze kunnen bijvoorbeeld werken met voorschotten om sneller geld binnen te krijgen. Daarnaast is het belangrijk dat ze zo snel mogelijk factureren en daarbij duidelijke betalingsvoorwaarden hanteren. Als facturen niet worden betaald, is het belangrijk om snel actie te ondernemen. Ondernemers kunnen ook de kredietwaardigheid van hun klanten controleren om te bepalen of ze er al dan niet zaken mee doen. Ook kun je in je uitgaven snoeien of bijvoorbeeld betere voorwaarden onderhandelen met leveranciers.
Verder is het belangrijk om betalen zo eenvoudig mogelijk te maken. Zorg dus voor duidelijke facturen met betaallinks en QR-codes. Sta ook meerdere betaalmogelijkheden toe. Contante betalingen, iDEAL en PayPal zijn hier voorbeelden van, maar denk ook aan digitale munten als Bitcoin. Bitcoin is namelijk meer dan alleen een speeltje waarin men handelt via platforms als Immediate Momentum. Integendeel, het is een betaalmiddel dat al langer aan populariteit wint. In ieder geval geldt: hoe eenvoudiger je het klanten maakt om te betalen, hoe sneller ze dat wellicht doen.