Een uitzendbureau beginnen dit komt erbij kijken

De werkloosheid is laag en er is veel vraag naar flexibele arbeidskrachten. Daarom kan het beginnen van een uitzendbureau een goede keuze zijn als je van plan bent om een bedrijf te beginnen. Maar, het opzetten en runnen van een uitzendbureau vereist een zorgvuldige planning en kennis van wet- en regelgeving. Ook een goede strategische aanpak kan niet ontbreken.


Vr 19 Jul 2024

Wil jij een uitzendbureau beginnen, dan lees je hier wat er allemaal bij komt kijken.

 

Begin met marktonderzoek

Voordat je begint, is het belangrijk om eerst goed marktonderzoek te doen. Zoek uit welke vraag er is naar uitzendkrachten in verschillende sectoren en zoek een specifieke niche uit waarin je je wilt specialiseren. Heb je zelf ervaring in een bepaalde sector dan kan het voor de hand liggen om deze te kiezen om werkgevers en werkzoekenden aan elkaar te verbinden. Het kiezen van een niche helpt je om je diensten te richten en je marketinginspanningen te focussen. Door je te richten op een niche kun je je ook beter onderscheiden van de concurrentie.

 

Maak een bedrijfsplan

Het maken van een bedrijfsplan helpt je om informatie te structureren en je stappen te bepalen. Denk na over je doelstellingen, wat wil je op korte en lange termijn bereiken? Hoe ziet je dienstenaanbod eruit, wie zijn je concurrenten en wat zijn hun sterke en zwakke punten. Hoe ben je van plan om je te onderscheiden van je concurrenten en hoe ga je je diensten promoten. Wat zijn je verwachte kosten en inkomsten? Hoeveel kapitaal heb je nodig om te starten? Heb je eenmaal een antwoord gevonden op deze vragen, dan ben je klaar om te starten.

 

Financiering

Voor het starten van een bedrijf, dus ook een uitzendbureau, heb je kapitaal nodig. Heb je zelf geen startkapitaal dan zul je het moeten lenen. Neem op in je bedrijfsplan hoe je de financiering wil regelen. Hiermee kun je investeerders of kredietverstrekkers overtuigen. Bereken opstartkosten zoals kantoorhuur, salarissen, marketinguitgaven en IT-infrastructuur. Reserveer ook een budget voor onverwachte uitgaven.

 

Infrastructuur

Investeer in gespecialiseerde software voor uitzendbureaus, zoals kandidaatvolgsystemen (ATS), CRM-systemen, en urenregistratie. Deze tools helpen bij het efficiënt beheren van kandidaten, klanten en administratieve taken. Je zou eraan kunnen denken om bepaalde zaken te laten regelen door externen. Zeker als je zelf niet genoeg kennis hebt. Zo kunnen de salarisadministratie en belastingaangiftes complex zijn. Zeker als je met flexibele arbeidskrachten werkt. Daarom is het soms belangrijk om dingen uit te besteden. Zo kun je bijvoorbeeld de backoffice uitbesteden. Dit kun je bijvoorbeeld doen via Yaper. Ook het IT-beheer zou je kunnen uitbesteden aan een extern bedrijf zodat je systemen altijd up-to-date zijn. Door nevenactiviteiten uit te besteden kun je je richten op de core-business en groei van je bedrijf.

 

Recruitment en selectie

Een kernactiviteit van een uitzendbureau is het werven en selecteren van kandidaten. Dit proces kun je zelf beheren of deels uitbesteden aan recruitment agencies. Interne recruiters kunnen een betere culturele fit garanderen en meer controle bieden, terwijl externe recruiters tijd kunnen besparen en toegang hebben tot een groter kandidatenbestand.

Marketing en acquisitie

Ontwikkel een sterke marketingstrategie om zowel kandidaten als klanten die de kandidaten inhuren aan te trekken. Hierbij kun je denken aan het opzetten van een professionele website, maar ook het inrichten van social media kanalen en online advertentiecampagnes zijn hier onderdeel van.

 

LinkedIn

LinkedIn is uitgegroeid tot een onmisbaar platform voor professionals over de hele wereld. Voor een nieuw uitzendbureau is het goed gebruiken van LinkedIn erg belangrijk en heeft tal van voordelen die bijdragen aan zowel het werven van kandidaten als het aantrekken van klanten. LinkedIn heeft wereldwijd meer dan 700 miljoen gebruikers, wat het een uitstekende bron maakt voor het vinden van potentiële kandidaten. Door gebruik te maken van LinkedIn kun je toegang krijgen tot een uitgebreide pool van professionals met veel verschillende vaardigheden en achtergronden. Dit vergroot je kansen om de juiste kandidaat voor een specifieke functie te vinden.

 

Juridische zaken

Zorg ervoor dat je contracten en overeenkomsten juridisch waterdicht zijn. Dit omvat arbeidsovereenkomsten met uitzendkrachten, contracten met opdrachtgevers en privacybeleid in overeenstemming met de AVG. Het inschakelen van een juridisch adviseur of een gespecialiseerd advocatenkantoor kan hierbij een hoop problemen voorkomen.

 

Verzekeringen en risicobeheer

Verzeker je bedrijf tegen mogelijke risico’s. Denk aan aansprakelijkheidsverzekeringen, beroepsaansprakelijkheidsverzekeringen, en verzuimverzekeringen. Wellicht heb je deze niet allemaal nodig, maar het is belangrijk om te onderzoeken welke verzekeringen in jouw situatie noodzakelijk zijn.

 

Groeistrategie

Het opstarten van een uitzendbureau is slechts het begin. Als je eenmaal begonnen bent en je hebt je eerste klanten dan is het belangrijk om je diensten te verbeteren en uit te breiden door regelmatig feedback te vragen aan klanten en werknemers. Het is ook belangrijk om na te denken over de toekomst. Waar wil je heen met je bedrijf en hoe wil het laten groeien? Door een duidelijke strategie uit te werken kun je makkelijker naar je doel toewerken.

< Alle nieuwsberichten