Hoe kan je de klantloyaliteit verhogen?

Loyale klanten zijn degenen die het brood op de tafel krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat loyale klanten doorgaans meer uitgeven dan incidentele klanten. Daarom is het noodzakelijk om op een duurzame manier meer klantloyaliteit in te winnen. In dit artikel hebben we hiervoor 3 strategieën op een rijtje gezet.


Wo 1 Dec 2021

Stel de klantenservice centraal

Het onderhouden van sterke relaties met klanten is de voornaamste taak van de klantenservice. Dit is verreweg een van de belangrijkste aspecten om loyaliteit te stimuleren en relaties op te bouwen die klanten inspireren om een aankoop te doen, en daar opnieuw oor naar hebben. Zorg er daarom voor dat elke interactie met de klant wordt gestroomlijnd en een persoonlijke invulling wordt meegegeven. Dit houdt in dat klachten, behoeften en wensen van de klant worden gehoord en altijd centraal staan.

Klanten zullen een oordeel vellen aan de hand van elke interactie die ze hebben met de vertegenwoordigers van jouw onderneming. Dit betekent dat je jouw team in de winkel, aan de telefoon, op webchat en sociale media moet trainen om een empathische benadering uit te oefenen die behulpzaam en efficiënt is.

Als je op zoek bent naar innovatieve systemen en klantgerichte services om de klantenreis te vernieuwen, neem dan eens een kijkje op https://dbf.nl/ om onder meer je klantdata, klantenservice en fulfilment services verdere ontwikkeling te bieden.

Beloon klanten

Een uitstekende manier om klanten terug te laten komen, is door ze te ze belonen voor hun loyaliteit aan jouw onderneming. Denk hierbij aan het opzetten van een loyaliteitsprogramma dat klanten kortingen, cadeaus en exclusieve aanbiedingen geeft. Een loyaliteitsprogramma is een betekenisvol onderdeel om een klantrelatie met je merk op te bouwen. Het zorgt ervoor dat klanten zich gewaardeerd voelen en ze voor jou kiezen om hun benodigdheden aan te schaffen.

Betrek de klant

Om de klantloyaliteit te verhogen, is het belangrijk om de klant te betrekken in de klantenreis die je wilt verwezenlijken. Een van de manieren om klanten te betrekken, is door ze altijd de mogelijkheid te geven om hun feedback te uiten. Zorg ervoor dat zowel klachten als lof goed geëvalueerd en van reactie worden voorzien, zodat klanten het gevoel hebben dat ze gehoord worden. Het gevoel van betrokkenheid van de klant kan ook versterkt worden door hen onderdeel te maken van jouw marketinginspanningen. Denk bijvoorbeeld aan het in de spotlight zetten van klanten, winacties op de social media en het aansporen van klanten tot creativiteit.

< Alle nieuwsberichten