Marketing voor de feestdagen: zo valt je winkel of webshop extra op

De feestdagen zijn weer in aantocht! En dat is niet alleen een feestelijke periode, maar ook een belangrijke periode voor veel winkels en webshops. En dan hebben we het vooral over de periode voorafgaand aan kerst en oud en nieuw. Veel mensen willen er extra feestelijk uitzien en elkaar verrassen met leuke cadeaus.


Wo 22 Nov 2023

Maar er is tegenwoordig zoveel keuze. En dat is dan meteen de uitdaging als je eigenaar bent van een winkel of webshop: hoe val je extra op? Hoe zorg je ervoor dat ze bij jou de benodigdheden voor de feestdagen kopen? Reden genoeg om hier een aantal tips voor succesvolle marketing tijdens de feestdagen.

 

 

1. Opvallende feestelijke decoraties

Een extra mooie etalage valt goed op. En dan gaat het zowel over de etalage van een winkel als je ‘online’ etalage. Denk goed na over de manier waarop je een feestelijke sfeer creëert. Dat kan zijn door middel van een opvallende kerstboom, feestelijke decoraties, kerstmuziek en aantrekkelijke visuals. Lees ook het artikel met tips hoe je extra opvalt met verpakkingen tijdens de feestdagen

 

 

2. Bedenk een leuke campagne

Bedenk een leuke campagne met interessante deals en promoties voor de feestdagen. Denk aan een adventskalender met meerdere leuke acties of een bepaalde promotie op basis van de temperatuur buiten. Ga met een aantal mensen om tafel zitten voor een brainstorm voor nog meer leuke ideeën. Hoe origineler, hoe beter! En vind je het lastig om dit zelf te doen? Dan kun je er altijd voor kiezen om dit uit te besteden aan een marketingprofessional of -bureau. Marketing fulfilment wint aan terrein en steeds meer bedrijven zien het belang ervan in om extra aandacht te besteden aan de marketing voor de feestdagen.

 

 

3. Verras je medewerkers, klanten en relaties met een origineel cadeau

Als het gaat om marketing voor de feestdagen, dan horen de bekende kerstpakketten en kerstgeschenken daar ook zeker bij. Begin al tijdig in het jaar met het bedenken van een leuk en origineel cadeau voor je medewerkers, klanten en relaties. Tegenwoordig kun je veel kerstgeschenken laten bedrukken met je logo. Dan heb je niet alleen een uniek geschenk, maar zo zorg je er ook voor dat je merk goed te zien is. De ontvangers zorgen zo dus op een slimme manier voor extra promotie.

 

 

4. Zet de juiste kanalen in

Bedenk goed welke kanalen je gaat inzetten voor promotie tijdens de feestdagen. Als je een webshop hebt, kun je ook nadenken over leuke offline promotiemiddelen met een verwijzing naar je webshop. En andersom kun je als winkel ook heel goed gebruikmaken van de online middelen. Kijk vooral waar je doelgroep zit en waar je extra op kunt en wilt inzetten.  

 

 

5. Denk ook aan andere feestdagen

Bij ‘de feestdagen’ denken we al snel aan kerst en oud en nieuw. Maar er zijn nog veel meer feestdagen door het jaar heen. Wat dacht je van Pasen, Sinterklaas en Koningsdag? Bekijk de jaarkalender voor andere feestdagen en maak voor jezelf een planning door het jaar heen voor de marketing rondom de voor jou belangrijke feestdagen. Deze planning zorgt ervoor dat je goed voorbereid bent en niet te kort vooraf alles moet gaan bedenken.

 

Met behulp van de bovenstaande tips kun jij als winkel of webshop aan de slag om extra op te vallen met je marketing voor de feestdagen. Wij zijn weer benieuwd naar alle leuke acties dit jaar.



< Alle nieuwsberichten