Voor velen is dit de categorie administratie. Het werk is nog niet eens zo vervelend, maar er gaat ontzettend veel tijd in zitten. Kan dat niet anders? Jazeker, met deze 5 tools wordt de administratie een stuk sneller en daarmee leuker.
Online reserveringssysteem
Als mensen bij je kunnen reserveren, kun je eigenlijk niet zonder online reserveringssysteem. Zo’n systeem heeft diverse voordelen. Je bespaart tijd door routinetaken te automatiseren. Dan kun je denken aan bevestigingsberichten, of herinneringen. Daarnaast kunnen je klanten 24 uur per dag bij je terecht, in plaats van telefonisch onder kantoortijden. Zo’n systeem geeft ook meer inzicht in de bedrijfsagenda. En als klap op de vuurpijl gaan je inkomsten omhoog, omdat klanten sneller online boeken.
Online kassa
Vrijwel alles gebeurt tegenwoordig online. En als je jouw klanten de mogelijkheid geeft om online te reserveren is het wel zo handig dat ze ook meteen kunnen afrekenen. Dit kan met een online kassa. Na het maken van de afspraak volgt meteen de betaling, zoals je zelf waarschijnlijk meer dan eens hebt gedaan na je bestelling in een webshop. Het is een kleine investering van iets meer dan 100 euro per jaar. De kassa kan niet alleen voor het afrekenen worden gebruikt, maar ook voor een eventuele webshop, voorraadsysteem en om facturen mee te versturen.
Boekhoudprogramma
In de boekhouding gaat waarschijnlijk nog wel de meeste tijd zitten. Onnodig, want de technieken zijn er om dit te vereenvoudigen. Niet meer het soms eindeloze zoeken naar oude facturen. De boekhouding wordt veel eenvoudiger met een goed boekhoudprogramma.
Zo’n programma kan ook met de smartphone of tablet worden gebruikt. Het handige daarvan is dat bonnen direct kunnen worden gescand. Daarna hoef je de bonnen alleen nog te uploaden.
Zoek (en vind) iemand voor je website
Een goede website is essentieel voor ondernemers, alleen is het niet eenvoudig. Dat begint al bij het bouwen van de website. En dan moeten het onderhouden en aantrekkelijk houden nog komen. Het is aan te raden om hier een specialist voor in te huren. Een expert heeft een website snel gebouwd en kan deze ook onderhouden met door jou aangeleverde content. Het onderhouden kun je overigens ook automatiseren.
Gebruik een beheer app
Apps gebruikt iedereen, iedere dag. Voor ondernemers is er een beheer app. Deze is overigens ook bedoeld voor medewerkers. Met zo’n app is het eenvoudig om het klantenbestand in te zien, zodat je alle gegevens van relaties bij de hand hebt.
Voor ondernemers met een wat groter bedrijf is het een optie om voor iedere medewerker een aparte login aan te maken. Zo kan iedereen zijn of haar agenda bekijken. Als eigenaar en beheerder van de app zijn er talloze mogelijkheden.