Mensen weten meteen wat voor bedrijf je bent
Een animatie laten maken is vooral slim wanneer je als regionaal bedrijf meteen wilt laten zien hoe je in elkaar zit. Je kunt hiermee ontzettend eenvoudig je boodschap overbrengen. Dit komt onder andere doordat je veel vrijheid hebt in de tone of voice van je video en welke stijl animatie je gebruikt. Hierdoor kun je meteen een sterke indruk maken bij klanten. Veel bedrijven hebben dan ook een animatie video meteen op hun hoofdpagina gezet om zo mensen op een gezonde manier kennis te laten maken met hun onderneming.
Handig voor uitlegvideo’s
Ten tweede is het handig voor uitlegvideo’s om voor een animatie te kiezen. We hebben het dan met name over een 3D animatie laten maken. Aan de hand van dit type animatie video kun je namelijk op een ontzettend eenvoudige manier uitleggen hoe iets in elkaar zit. Denk dan bijvoorbeeld aan hoe je een product in elkaar moet zetten. Hierdoor kun je als meubelwinkel bijvoorbeeld een competitief voordeel hebben ten opzichte van multinationals als IKEA die enkel een boekje hebben met instructies.
Marketingcampagnes
Verder zijn animatievideo’s handig voor marketingcampagnes. Langzaam maar zeker is het steeds lastiger geworden voor mensen om hun aandacht vast te houden. Hierdoor worden reclames die geen video’s zijn vaker over het hoofd gezien, waardoor je niet veel converteert. Animatievideo’s zijn een makkelijke manier om toch nog succes te hebben. Denk dan bijvoorbeeld aan een video die op facebook voorbij komt met een speciale deal voor mensen. Ook is het handig dat je deze animatievideo’s op verschillende manieren voor je marketing kunt hergebruiken. Denk dan bijvoorbeeld aan het knippen van de video voor short-form content zoals een YouTube short of Tik Tok.
Klanten begrijpen dingen beter
Als je ervoor kiest om animaties te gebruiken in je uitleg strategie, kunnen je klanten gemakkelijker begrijpen hoe ze jouw producten of diensten moeten gebruiken. Animaties brengen ingewikkelde processen tot leven en maken het begrijpelijker voor de kijker. Stel je voor dat je een nieuw apparaat verkoopt en je wilt laten zien hoe je het moet instellen; een geanimeerde stap-voor-stap gids kan de gebruiker helpen zonder dat er vooroordelen of verwarringen ontstaan. Het visualiseren van informatie maakt het voor mensen eenvoudiger om informatie te onthouden en vergroot de kans dat ze goed met je product overweg kunnen. Zo zorg je niet alleen voor blije klanten, maar verminder je ook de druk op je klantenservice afdeling. Het invoegen van humor of empathie in de animatie kan bovendien leiden tot een positieve ervaring, waardoor de klant zich begrepen voelt en een emotionele band met je merk ontwikkelt.
Op verschillende platformen te gebruiken
Met animaties kun je echt veelzijdigheid in je marketingstrategie bereiken, vooral als je kijkt naar de verschillende platformen waar ze gebruikt kunnen worden. Of het nu gaat om je website, social media of zelfs nieuwsbrieven, animaties passen zich moeiteloos aan verschillende omgevingen aan. Ze springen direct in het oog en maken het gemakkelijker om in korte tijd een krachtige boodschap over te brengen. Het mooiste is dat je met animaties eenheid in je visuele communicatie kunt behouden, ongeacht het platform.
Kosteneffectief
Animaties zijn niet alleen een genot voor het oog, maar kunnen ook verrassend vriendelijk zijn voor je budget. In vergelijking met live-action video’s elimineer je met animaties kosten als opnameapparatuur, locatiescouts en het inhuren van acteurs. Bovendien is het aanpassen van animaties achteraf vaak eenvoudiger en goedkoper dan het aanpassen van andere mediavormen. Hierdoor kun je flexibel blijven en snel inspelen op veranderingen in de markt of feedback van klanten.
Behulpzaam op het gebied van branding
Animaties kunnen een cruciale rol spelen in het versterken van je merkidentiteit. Door consistent gebruik van kleuren, stijlen en karakter ontwerpen kunnen animaties jouw merk een herkenbaar en uniek gezicht geven. Ze stellen je in staat om complexe verhalen op een simpele en overzichtelijke manier te vertellen, waardoor je merkverhaal tot leven komt op een manier die zowel boeiend als toegankelijk is. Bovendien zorgen goed ontworpen animaties ervoor dat je merk in het geheugen blijft hangen; ze geven jouw boodschap vorm met flair en creativiteit.