Vergeet deze aandachtspunten niet als je je onderneming verkoopt

Je bedrijf verkopen is een grote stap en zal een spannende tijd opleveren. Je wilt dan ook zo snel mogelijk een koper vinden, want dan ben je eigenlijk direct van de stress af. Om dit te kunnen doen moet je ervoor zorgen dat je onderneming er zeer aantrekkelijk uitziet voor de potentiële nieuwe eigenaren.


Vr 10 Jul 2020

Zo moet de onderneming keurig zijn, terwijl het personeel gemotiveerd moet zijn. Dit zijn een aantal aspecten waar de mogelijke kopers opletten. Ook de onderstaande drie punten moet je aandacht geven bij het verkopen van je bedrijf.

Rapportages
Een bedrijf waar alle rapporten in orde zijn, dat is voor de potentiële kopers natuurlijk een droom. Als verkoper is het volgens bedrijventekoop.nl dan ook verstandig om alle jaarverslagen, analyses en rapportages klaar te leggen. Dit zorgt namelijk voor vertrouwen bij de geïnteresseerde partijen, wat komt door de directies die goed geïnformeerd zijn over hun bedrijf. Als je veel vragen van de kopers juist niet kunt beantwoorden dan zal dit leiden tot onzekerheid. Daarnaast kan het ook uitstel of zelfs afstel van de verkoop opleveren.

Personeel
Een koper vindt het zonder twijfel erg belangrijk dat de onderneming ook na de verkoop gewoon doordraait. Het klinkt misschien heel vreemd, maar jij als eigenaar van het bedrijf moet er eigenlijk voor zorgen dat je misbaar bent. Hoe minder afhankelijk de onderneming van je is, hoe eenvoudiger het is om het bedrijf over te nemen. Dit komt natuurlijk doordat jij dan na de overdracht eigenlijk niet gemist wordt. Daarnaast is het tevens van belang om de belangrijkste medewerkers tijdig in te lichten, zo blijven ze na de verkoop waarschijnlijk bij de zaak.

Aanpassingen
Het is tevens verstandig om uit te gaan zoeken welke bedrijfsactiviteiten goed in de markt liggen en welke juist minder. Hiervoor kun je bijvoorbeeld kijken naar de overnames van vergelijkbare bedrijven, waarbij je ook rekening houdt met de prijzen die voor deze ondernemingen betaald zijn. Op deze manier kun je erachter komen hoe je je eigen bedrijf kunt verbeteren om een hogere verkoopprijs te genereren. Focus hierbij op de kernactiviteiten, dit geeft de koper een duidelijk beeld van het bedrijf en de prijs.

< Alle nieuwsberichten