Voorkom ergernis bij je klant bij het versturen van zijn pakket

Magazijnwerk. De magazijnmedewerkers in je bedrijf hebben een bijzondere taak. Het magazijn is op de werkvloer het zenuwcentrum en hier kan gemakkelijk een bottleneck ontstaan.


Ma 23 Jan 2023

De weg van inkomende goederen tot aan de productie, en uiteindelijk via de nabewerking/namontage tot aan het moment dat de vrachtwagenchauffeur je product komt halen, is een strak georganiseerde en gecoördineerde activiteit. 

In de werkinstructie van je onderneming zijn alle voorschriften en werkwijzen duidelijk omschreven. Je medewerkers weten waar ze dankzij alle procedures aan toe zijn en zullen zo prettig, verantwoord en veilig werken. Dit omvat ook de details waarvan je de impact op je klant misschien wat onderschat, maar welke van grote waarde blijken te zijn.


Paklijst envelop en dymo labels maken het verschil

Bedenk dat de pakketten die door een chauffeur worden opgehaald ook aan de buitenkant je visitekaartje zijn. Je wilt niet dat een doos met opdruk verfomfaaid bij je klant terecht komt. De paklijst die bijgevoegd is in de verpakking wordt door je klant gebruikt voor zijn administratie. Een fatsoenlijke en vochtwerende paklijst envelop scheelt je een hoop ergernis bij de ontvanger van je product. In de envelop kun je naast de paklijst ook vrachtbrieven, pakbonnen en je factuur versturen naar je klant. Vocht, vuil en kou hebben dankzij een goede paklijst envelop geen kans. Aan de buitenkant van het pakket plak je hoogwaardige dymo labels, adreslabels gemaakt van FSC-papier van hoge kwaliteit. Je klant zal al bij het ontvangen van je doos of pakket een positieve (eerste) indruk krijgen.


Kwaliteit

Ook je medewerkers hebben graag eer van hun werk. Wanneer zij zien dat er op de details wordt gelet door het management en daarom het besef ontstaat dat goed magazijnbeheer een niet te onderschatten aspect is binnen het bedrijf, zal er extra op de kwaliteit worden gelet. Is er een keer per jaar een audit of wordt de klant rondgeleid, dan is er geen vrees dat er onzuiverheden in de werkzaamheden naar boven komen die van invloed zijn op de relatie met je klant of de toekenning van een certificaat.


Oog hebben voor de belangen van je klant

Leid je personeel goed op, vanaf de eerste dag dat ze bij je in dienst komen en leer ze het belang inzien van netjes en veilig werken. Het netjes verzendklaar maken van de goederen en het recht plakken van de dymo labels en de paklijst envelop horen daar ook bij. Het zijn van die details die je misschien een kleine voorsprong geven op de concurrent. Oog hebben voor detail en het op die manier tonen van respect voor je klant, die immers je facturen betaalt en zorgt voor brood op de plank. Als inkoper van grondstoffen of andere producten weet je er zelf alles van. Wat dat betreft sta je ook aan de klantzijde. Is het wel eens voorgekomen dat er een magazijnmedewerker bij je kwam met een beschadigd pakket, dat door jullie bij een leverancier besteld was? Dan weet je dus ook wat je klant voelt als hij zoiets van jouw onderneming ontvangt.

 

< Alle nieuwsberichten