Waarop letten bij de keuze van een kassasysteem in de horeca?

Brede dienstverlening met behulp van een kassasysteem noodzakelijk


Wo 23 Nov 2022

De verscheidenheid in horeca-ondernemingen is zo groot dat het voor iedere vorm een eigen oplossing nodig heeft om tot betere dienstverlening of oplossing van specifieke knelpunten te komen.

Het gaat bij de keuze van een kassasysteem allang niet meer alleen om hoe hoog de dagomzet is of hoeveel BTW er afgedragen moet worden. Afhankelijk van de vorm waarin een horeca-onderneming zich bevindt, wordt de ondernemer in meer of mindere mate geconfronteerd met belangrijke vragen zoals:

- Hoe kan ik beter inspelen op nieuwe trends?

- Hoe kan ik mijn omzet verhogen?

- Hoe kan ik mijn kosten beheersbaar houden of verlagen?

- Hoe kan ik mijn personele inzet beter plannen?

- Hoe kan ik mijn boekhouding automatisch bijwerken?

- Hoe krijg ik real-time inzicht in mijn voorraden?

- Hoe kan ik aan alle regels en voorschriften van de overheid voldoen?

- Hoe kan ik piekmomenten goed opvangen in de uitvoering van bestellingen?

- Hoe kan ik mijn aanbod uitbreiden zodat de kwaliteit verhoogd wordt?

- Hoe kan ik het imago en de uitstraling van mijn bedrijf verbeteren?

- Hoe kan ik onderscheidend blijven ten opzichte van de concurrentie?

- Hoe kan ik een grote diverse groep van gasten tegelijkertijd goed opvangen?

- Hoe kan ik een geautomatiseerde koppeling leggen naar veel verschillende systemen?

- Hoe ga ik om met de registratie van sterk wisselende bezoekersaantallen?

- Hoe kan ik snel en goed een seizoensgebonden locatie openen met optimale inrichting van systemen?

- Hoe kan ik mijn assortiment dagelijks aanpassen maar wel betaalbaar, luxe en gezond blijven leveren?

- Hoe kan ik de wachtrijen bij de kassa verminderen en de afhandeling van betalingen optimaliseren?

 

Dit zijn zomaar een greep vragen die leven onder horeca-ondernemers. Een goed en modern kassasysteem horeca kan de ondernemer bij de beantwoording van deze vragen en nog veel meer ondersteunen.

 

Waaraan moet een goed kassasysteem anno nu voldoen? 

Een professionele horecaondernemer moet tegenwoordig hoge eisen aan het kassasysteem stellen als het wil blijven overleven in een sterk competititieve omgeving.

Praktisch gezien moet het kassasysteem intuïtief kunnen werken en met een touchscreen te bedienen zijn. Ook moeten aanpassingen zelf doorgevoerd kunnen worden door bijvoorbeeld nieuwe gerechten of andere prijzen toe te voegen. Daarnaast moet er real-time inzicht gegeven kunnen worden in de omzet. Maar dat is niet genoeg. Natuurlijk wil de ondernemer geen tijd en dus geld verliezen aan het handmatig invoeren of controleren van allerlei gegevens. Een goed kassasysteem koppelt dan ook automatisch met andere systemen. Denk bijvoorbeeld aan een bestelsysteem in de bediening of zicht houden op de afhandeling van orders in de keuken. Het inplannen van personeel en het kiezen van de juiste voorraadniveau’s of koppelingen leggen naar een betaalautomaat, boekhouding of reserveringssysteem. Ook het klantbeheer, facturatie en voorraadbeheer moeten erdoor geoptimaliseerd kunnen worden. En zelfs het voeren van een loyaltyprogramma voor regelmatig terugkerende klanten.

In technische zin zal een kassasysteem in ieder geval draadloos moeten kunnen werken bijvoorbeeld met gebruikmaking van een tablet in de bediening. Maar ook data opslaan in de cloud is van essentieel belang om de koppeling naar andere systemen te vergemakkelijken.

 

Vereisten aan de juiste leverancier 

De leverancier van het kassasysteem moet daarnaast in staat zijn om passende training aan het horecapersoneel te geven maar ook achteraf ondersteuning te geven en een backup van het kassasysteem aan te bieden. In ieder geval zal hij of zij de taal van de horecaondernemer moeten spreken want het kassasysteem moet voor de onderneming werken en niet andersom. De aanbieder moet advies kunnen geven over hoe het kassasysteem goed ingericht kan worden zodat door de inzet van het systeem er optimaal rendement behaald kan worden.

Goede kassasystemen die de horeacaondernemer daadwerkelijk kunnen helpen bij het aangaan van de uitdagingen waar hij of zij voor staat, bestaan allang in de praktijk. Het is alleen nog de vraag aan de ondernemer of deze bereid is om het oude nu los te laten en met het nieuwe te beginnen.

< Alle nieuwsberichten