Wat als je factuur niet wordt betaald?

Als ondernemers gaan we ervan uit dat klanten altijd netjes de factuur betalen. Dat is uiteraard belangrijk voor je bedrijf, want het is immers geld waar je hard voor hebt gewerkt. Een gevolg hiervan zou kunnen zijn dat je groei geremd wordt, of erger, dat je in serieuze financiële problemen komt. Dat wil je natuurlijk ten alle tijden voorkomen. Om niet in zo’n situatie terecht te komen is het dus goed om je hierop voor te bereiden.


Wo 12 Jan 2022

1. Bel de klant op

De eerste stap bij een onbetaalde factuur is om je klant even op te bellen. In het gesprek kun je vragen of de diensten die je geleverd hebt naar wens waren. In zo’n gesprek ontvang je vaak waardevolle feedback waarmee je je dienstverlening in de toekomst kunt verbeteren. Daarna vraag je simpelweg waarom de factuur niet betaald is, en of dit wel zo snel mogelijk nog kan gebeuren. Tip: spreek altijd een datum af wanneer de factuur betaald gaat worden. Als de factuur niet op de afgesproken datum betaald wordt dan weet jij dat het tijd is om weer contact op te nemen met je klant.

2. Stuur een betaalherinnering

Het meest gebruikelijk is om dit per e-mail te doen. Je stuurt dan een betaalherinnering met het vriendelijke doch dringende verzoek om de factuur alsnog zo snel mogelijk te betalen. In de meeste gevallen is dit al genoeg om de factuur betaald te krijgen. Het kan wel eens gebeuren dat een factuur kwijtraakt in de administratie van klanten. Een simpele betaalherinnering kan dit aan het licht brengen. Mocht een enkele betaalherinnering niet helpen, dan kun je bijvoorbeeld een week later telefonisch contact met je klant opnemen of een tweede herinnering versturen.

3. Stuur een aanmaning

Als het telefoongesprek en de herinneringen niet geholpen hebben, dan is het tijd om een aanmaning te sturen. Dit is een formele brief met een strengere toon, waarbij je vermeldt dat er incassokosten en juridische stappen zullen volgen als er niet binnen een korte periode (vaak 3 tot 5 werkdagen) betaald wordt. Houd er wel rekening mee dat als je klant een consument is je verplicht bent om eerst een kosteloze aanmaning te sturen. Dit heb je al gedaan als je een betalingsherinnering hebt gestuurd.

Voorkom dat facturen niet betaald worden

Een onbetaalde factuur is dus een vervelende situatie waar je niet in terecht wilt komen. Maar hoe kun je voorkomen dat dit je in de toekomst overkomt? Dit is waar een factoring bedrijf je bij helpt. Misschien heb je wel eens gehoord van een factuur verkopen. Dat is wat je kunt doen als je met een dergelijk bedrijf samenwerkt. Je klant moet dan het geld overmaken naar het factoring bedrijf in plaats van aan jouw bedrijf. Jij krijgt je geld vaak binnen 24 uur betaald van de factoringmaatschappij en hoeft je geen zorgen meer te maken over of de klant wel gaat betalen.

< Alle nieuwsberichten