Wat gaat dat kosten?

Iedere verkoper weet het. Al is het product dat je te bieden hebt nog zo goed. Nog zo bijzonder, of nog zo uniek. Al kun je er nog zo gepassioneerd over vertellen, en heb je je verkoopgesprek nog zo perfect voorbereid. Uiteindelijk draait het toch om die ene vraag. Wat gaat dat kosten?


Do 10 Jun 2021

Een goed product, een nog betere prijs
Natuurlijk, een klant wil een goed product kopen. Daarom is hij ook geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt erover, en moet je alle informatie goed in orde hebben. Wat doet het product, hoe snel, hoe efficiënt en wat levert het de klant aan tijdswinst op? Wat maakt het product uniek, hoe is het opgebouwd, wat maakt jouw product beter dan dat van de concurrent en hoe gaat jouw product je klant helpen en gelukkiger maken? Allemaal informatie die je goed paraat moet hebben, en zeker kan helpen om de verkoop rond te krijgen. Maar houd er rekening mee dat, al je voorbereiding ten spijt, zelfs de meest enthousiaste klant uiteindelijk vooral wil weten wat het hem gaat kosten.

Dat is niet vervelend bedoeld. Als het om geld gaat wil nu eenmaal ieder bedrijf zo min mogelijk uitgeven en zo veel mogelijk verdienen. Hoe beter je product is, en hoe beter je je klant uit kunt leggen wat het hem op kan leveren, des te groter is wel de kans dat deze er iets in ziet en tot aankoop over zal gaan. Zeker als je inzichtelijk kunt maken hoe de prijs die je rekent precies is opgemaakt.

De kosten direct in kaart
Over de kosten wil je het liever niet te lang hoeven hebben. Als jij een week nodig hebt om een prijs op te stellen, kan de klant in de tussentijd bij de concurrent hebben geïnformeerd en een aardige prijs voor hetzelfde product aangeboden hebben gekregen. Zo gaat je koop opeens niet door!

Snel handelen, maar ook correct, is dus belangrijk. Daarom is het belangrijk om direct nadat je de wensen en eisen van de klant in kaart hebt gebracht, inzicht te hebben in wat de prijs van het product zal zijn. Vervolgens kun je je klant een goed aanbod doen. CPQ noemen we dat, configure, price, quote. Een proces dat je met de juiste software, dat alle onderdelen en alle mogelijke configuraties van een product kent, snel kunt doorlopen.

Extra effectief wordt het als je deze software ook hebt uitgerust met een 3D configurator. Zo maak je het product namelijk al tijdens het samenstellen en verkopen ervan tastbaar voor de klant. Deze ziet al voor de koop is gesloten precies hoe het product eruit zal komen te zien, vanuit alle hoeken, en zal er hierdoor eerder enthousiast over worden.

 

< Alle nieuwsberichten