Zo optimaliseer je de kantoorinrichting en verhoog je de productiviteit: 3 tips!

Kantoorinrichting optimaliseren? Dan is het belangrijk om deskundigen in te schakelen. Er zijn diverse bedrijven in Nederland beschikbaar die dagelijks in de weer zijn binnen de wereld van kantoren. Ze werken mee aan de ontwerpfase van het kantoor en helpen bij het optimaliseren van de inrichting. Het is dan ook niet gek dat steeds meer bedrijven deze klus uitbesteden, want het creëren van een optimale kantoorinrichting is lastiger dan je denkt. Het neemt veel tijd en moeite in beslag. Tijd die je wellicht liever in je bedrijf zelf zou investeren.


Za 2 Nov 2024

Kantoorinrichting optimaliseren? Dan is het belangrijk om deskundigen in te schakelen. Er zijn diverse bedrijven in Nederland beschikbaar die dagelijks in de weer zijn binnen de wereld van kantoren. Ze werken mee aan de ontwerpfase van het kantoor en helpen bij het optimaliseren van de inrichting. Het is dan ook niet gek dat steeds meer bedrijven deze klus uitbesteden, want het creëren van een optimale kantoorinrichting is lastiger dan je denkt. Het neemt veel tijd en moeite in beslag. Tijd die je wellicht liever in je bedrijf zelf zou investeren. 

Toch wel benieuwd hoe het optimaliseren van een kantoorinrichting er dan precies uitziet? En welke factoren een belangrijke rol spelen bij het verhogen van het werkplezier en de productiviteit? Hier volgen drie tips. 

1. Kies voor functionele meubels 

Het is niet alleen belangrijk dat een kantoor van alle gemakken is voorzien en dat deze een goede uitstraling heeft, maar de meubels moeten ook nog eens functioneel zijn in de omgeving. Daarom moet goed worden nagedacht over de functie van het kantoor, de mensen die hier werken en welke werkzaamheden er allemaal precies verricht worden. Daarbij moet gelet worden op een slimme indeling van de ruimtes, maar ook de duurzaamheid van de meubels en het gemak waarmee deze bijvoorbeeld gereinigd kunnen worden. 

Wanneer je een extern bedrijf, zoals Ditt. Officemakers, inschakelt om het kantoor voor je in te richten, zal er dan ook altijd eerst gesproken worden over de verschillende functies van het kantoor en wat de behoeften van de medewerkers zijn. Op basis daarvan kan het kantoor zo praktisch mogelijk ingericht en ingedeeld worden. 

2. Ergonomische werkplekken 

De werkgever is verantwoordelijk voor het bieden van een gezonde werkomgeving. Hierbij speelt ergonomie een belangrijke rol. Veel mensen denken bij ergonomie vooral aan het gebruik van ergonomische meubels. Hoewel dit ook erg belangrijk is, spelen er ook heel veel andere factoren mee. Denk bijvoorbeeld aan de temperatuurregulatie op kantoor. Het is van belang dat de temperatuur zo constant mogelijk blijft en het ongeacht het seizoen aangenaam van temperatuur blijft. In de winters mag het dus niet te koud zijn en in de zomermaanden juist weer niet te warm. Ook moet de luchtkwaliteit gecontroleerd en waar nodig aangepast worden. Een slechte luchtkwaliteit heeft grote gevolgen voor de gezondheid en zo ook de productiviteit van de werknemers. Door voor betere ventilatie te zorgen, kan men in een gezondere omgeving werken. Hiermee kan dus ook het ziekteverzuim verlaagd worden. 

3. Voldoende daglicht 

Het effect van natuurlijk daglicht op onze hersenen is ongelooflijk groot. Misschien heb je dit zelf ook wel gemerkt. Op zonnige en lichte dagen voel je je prettiger en heb je meer zin om te ondernemen dan als het donker is buiten. Het lichaam wordt geactiveerd door natuurlijk zonlicht. Dat geldt ook op kantoor. Daarom is het belangrijk dat er voldoende daglicht in kantoor wordt gelaten. Denk dan ook aan slimme raamdecoratie en plaats geen al te grote meubels voor de ramen. 

< Alle nieuwsberichten