Zo vind je personeel in Duitsland!

Misschien zal je bedrijf uitbreiden naar Duitsland. Of misschien ben je bezig om een bedrijf in Duitsland op te zetten. Dan is het handig ook Duits personeel in te huren. Maar dat blijkt soms best nog ingewikkeld. Mogelijke kandidaten hebben de bedrijven voor het uitkiezen, dus hoe val je op?


Di 4 Okt 2022

De juiste toon

Zoek je een Geschäftsführer, accountmanager of business manager? Bedenk je dan dat in Duitsland de kansen voor deze medewerkers voor het oprapen liggen. Ze hoeven eigenlijk amper te solliciteren: de bedrijven spreken hen juist aan. De tijd van simpelweg een advertentie zetten en wachten tot de reacties komen, is in Duitsland allang voorbij.

Daarom is het belangrijk dat je gaat headhunten via sociale media als LinkedIn en de Duitse variant daarvan: Xing. Spreek kandidaten niet op de Nederlandse manier aan, maar op de Duitse manier. Dat doe je door de juiste toon te gebruiken: beleefd, maar ook to-the-point. Geef direct aan wat je te bieden hebt, zowel arbeidstechnisch als financieel.

Wees bereid te betalen

Hier in Nederland zijn we gewend om te onderhandelen over ons arbeidscontract. De werknemer doet er een beetje af, de werkgever er een beetje bij, en ergens in het midden komen we er wel uit. Duitsers werken niet zo. Duitsers zien het als een belediging als je tijdens de salarisonderhandelingen met een laag bod komt. Ze voelen het als een gebrek aan vertrouwen.

Wees er daarom op voorbereid dat Duits personeel serieus geld kan kosten. Zorg ervoor dat je weet hoe een Duits arbeidscontract eruit ziet, en voor welk salaris Duitsers aan het werk gaan. Weet je dat niet zo goed? Dan is het verstandig hulp bij recruitment in Duitsland te vragen.

Let op de cultuurverschillen

Nederlanders en Duitsers hebben echt verschillende culturen. Zeker tijdens de inwerkperiode. Waar Nederlanders wat stiller zijn en zichzelf willen bewijzen, zijn Duitsers juist wat brutaler en stellen ze heel veel vragen. Ze willen tijdens de inwerkperiode echt het naadje van de kous weten.

Duitsers verwachten een professionele, uitgebreide inwerkperiode. Wees daar goed op voorbereid. Laat zien dat je tijd en geld investeert in werknemers.

Heb vertrouwen

Heb vertrouwen in het Duitse personeel. Zij hebben bij uitstek kennis van de Duitse markt. Soms is het beter ze hun gang te laten gaan. Vertrouwen is erg belangrijk op de Duitse markt. Werving van Duits personeel is wat dat betreft zo simpel nog niet. Kom je er niet uit, dan is het verstandig hier een bureau voor in te huren.

< Alle nieuwsberichten