Link-it: Met net iets meer liefde

Een nieuwe IT-omgeving implementeren zonder dat dit voor irritatie bij de gebruikers zorgt? Link-it zorgt dat mensen juist blij worden na IT-migraties. ‘Hoe we dat doen? We beseffen dat het vooral bij grotere organisaties vaak in de kleinere dingen zit.’


Uitgave: Juli-Aug 2016
Thema’s: ICT ICT & Telecommunicatie IT IT-netwerken

‘Heel vaak zie ik dat IT’ers vanuit het angstargument (lees: veiligheidsaspect) hele dikke oplossingen gaan neerzetten. En die oplossingen moeten uiteraard ook nog eens onderhouden en beheerd worden. Lekker moeilijk doen dus. Maar wie wordt daar blij van? De IT’er misschien wel, maar de klant in ieder geval niet. Ik geloof dat het anders kan.’

Inspiratie en irritatie
Link-it-directeur Marjolein Sleven neemt geen blad voor de mond als ze het heeft over de bedroevende dienstverlening waaraan veel bedrijven zich schuldig maken. ‘Door zelf te vallen en op te staan, inspiratie en irritatie, hebben we veel geleerd over dienstverlening. We hebben gezien hoe veel bedrijven om ons heen falen in het bieden van goede service. Want met name in onze sector is er toch wel sprake van een zekere arrogantie. Men schermt met moeilijke termen, afkortingen en vakjargon, maar aan de menselijke kant wordt voorbijgegaan. Terwijl uitgerekend dat aspect zo essentieel is.’ ‘Link-it doet meer dan alleen met nullen, eentjes en kabels bezig zijn. We doen net iets meer moeite. Werken met net iets meer liefde en aandacht de vraag van de klant uit. Stellen aanvullende vragen om beter te begrijpen wat de klant verwacht’, valt mededirecteur Wouter van der Linden zijn collega bij. ‘Wij zorgen dat klanten blij worden van wat we doen. Onze missie is het gaafste IT-bedrijf in Den Bosch en beyond te zijn en ‘gaaf’ zijn we door ons werk heel goed te doen. Goed advies, goede IT, goede ondersteuning, goed begrijpen wat de nieuwe Microsoft-mogelijkheden inhouden (Link-it is Microsoft Gold Partner) en die waar mogelijk inzetten voor de klant. Kortom, gaaf zijn we door over de hele linie heel goed te presteren.’

Netflix
Als het om goede dienstverlening gaat, zijn Wouter en Marjolein het erover eens: op dat vlak is een bedrijf als Netfl ix het ultieme voorbeeld. ‘Heel knap wat zij doen. Ze hebben een uiterst moeilijke techniek weten te vertalen naar iets waar iedereen gelukkig van wordt. Aan de achterkant wordt complexe techniek gebruikt, maar aan de voorkant merkt de kijker hier niets van. Hij ervaart alleen maar gemak. De techniek is stabiel en werkt altijd. Netflix doet wat het belooft, namelijk dat mensen urenlang in hoge kwaliteit én op ieder device naar hun favoriete series kunnen kijken. En dat alles ook nog eens voor een goede prijs. Dát is wat volgens ons IT-dienstverlening moet zijn. Het moet mogelijkheden bieden, vooruitgang creëren, mensen blij maken. En bovenal moet het begrijpelijk zijn!’

Meer met minder
‘We zijn steeds meer veranderspecialisten’, aldus Marjolein. ‘We zijn gespecialiseerd in IT-migraties. Klanten komen meestal bij ons terecht als ze niet meer tevreden zijn over hun huidige IT-situatie of -partner. Het is een feit dat IT steeds sneller verandert. Medewerkers krijgen meer te maken met veranderingen in hun IT-omgeving, met automatisering van bedrijfsprocessen en nieuwe versies van programma’s. Daarnaast worden onze klanten vaak ook uitgedaagd om te veranderen en te verbeteren. Meer dingen beter doen met minder of andere mensen. Het zorgt vaak voor weerstand; de mens is van nature huiverig voor veranderingen. Maar als je bank iets verandert aan het openingsscherm van online bankieren, zeg je toch ook niet ‘O, dan stop ik ermee’? De vraag is dus hoe je iedereen meeneemt in het veranderproces? Hoe creëer je veranderbereidheid. Met onze kennis, kwaliteit en creativiteit zetten we IT in als een tool om mensen in de juiste mindset te krijgen.’

Geen gedoe
‘Rule number one is dat het in één keer goed moet zijn’, stelt Wouter. ‘Als de gebruiker zijn pc aanzet, mag hij niet gestoord worden door veranderingen die aan de achterkant zijn gebeurd. Onze huidige maatschappij is zodanig ‘verappt’ - er is een app voor ongeveer alles wat je kunt bedenken - dat gebruikers terecht verwachten dat ze hun werk kunnen doen zonder allerlei gedoe. Als de basis, de onderlaag goed is, kunnen wij met andere dingen bezig zijn. Kunnen we met de klant meedenken over thema’s die in het bedrijf spelen? Hoe zorg je dat medewerkers kennis delen? Hoe zorg je dat ze met elkaar communiceren? Hoe houd je kennis in huis? Omdat we de nieuwste Microsoft-oplossingen tot in de finesses kennen en begrijpen, kunnen we de klant tools aanreiken die hem helpen die vragen te beantwoorden. Yammer bijvoorbeeld is een social mediaplatform waarop medewerkers en externe relaties met elkaar kunnen communiceren. SharePoint is hét platform waarmee je documenten en processen kunt omzetten in geautomatiseerde workflows én het is voor medewerkers een startpunt waar ze informatie kunnen vinden en geïnspireerd kunnen raken. Anders gezegd; door te zorgen voor een goede ITomgeving die niet alleen bestaat uit ‘saaie onderdelen’, maar ook nieuwe mogelijkheden biedt, ondersteunen we de klant ook in de zoektocht naar de vakman en -vrouw. Want een bedrijf dat niet begrijpt hoe de medewerker van de toekomst geïnspireerd en gemotiveerd wil worden, gaat een zware tijd tegemoet.’

Tekst: Gerda Baeyens
Fotografie: Kees Bennema

< Alle thema's