Reflect Bedrijfspsychologen bestaat sinds 2006 en is gevestigd in een karakteristiek pand aan de Stationsweg. Zij heeft de ambitie om binnen Brabant hét bureau voor bedrijfspsychologie te zijn. De vier partners hebben gezamenlijk meer dan 100 jaar ervaring. Niet alleen op het gebied van bedrijfspsychologie, maar ook als managers. Caroline Dusschooten, partner van Reflect: 'Liefde voor ons vak, gastvrijheid en innovatie zijn onze belangrijkste kernwaarden. Klanten mogen van ons een heldere, doortimmerde kijk verwachten op de kwaliteiten en het ontwikkelpotentieel van mensen, teams en organisaties. Geen kretologie, maar heldere inzichten. Vanuit wetenschappelijk beproefde methoden, gecombineerd met onze eigen intuïtie en rijke praktijkervaring. Wij besteden daarbij veel tijd en aandacht aan de eigen ontwikkeling. We geven colleges, publiceren geregeld en werken samen met stagiaires en jonge psychologen.' Van Gils vult aan: 'De ‘werkende mens’ staat bij Reflect centraal. Dat die optimaal functioneert; als professional of manager, in team- en organisatieverband. Het is prachtig om te zien hoe er sterretjes in iemands ogen verschijnen als er een nieuwe passie aan het licht komt of het zelfvertrouwen groeit.'
Kritische geesten
Het innovatievermogen is een cruciale factor voor bedrijven vindt Dusschooten. 'Binnen het MKB is de ondernemer zelf vaak de drijvende kracht achter innovaties. Toch is er op dit vlak ook veel potentieel bij de medewerkers aanwezig. Hoe boor je dit aan? Hoe zorg je ervoor dat zij bewust meebouwen aan de organisatie?' Reflect begeleidt MKB’ers hierin. Ook helpt zij bij benoemingsvraagstukken en opvolgingskwesties. 'Een juiste match maakt mens en organisatie gelukkig. Een verkeerde inschatting veroorzaakt daarentegen veel persoonlijke ellende en hoge bedrijfskosten. Zicht op de succes- en faalkansen is daarom goud waard,' aldus Van Gils. Ook is het volgens hem belangrijk dat binnen een bedrijf niet alle neuzen dezelfde kant opstaan: 'Omring je als leidinggevende met kritische geesten. Zij zorgen voor tegenspraak en leveren frisse ideeën en innovatie op. Door het ondernemerschap bij je werknemers te stimuleren, creëer je niet één geluid, maar een hele symfonie. Dat maakt je als bedrijf enorm krachtig.'