Brabantsche Worstenbroodjes: Je moet jezelf continu blijven uitdagen

Bakker Remco Beekman lanceerde onlangs een 100 procent plantaardig worstenbroodje, dat direct de nodige media-aandacht trok. ‘Ik vind het van groot belang dat we minder vlees eten; voor onze eigen gezondheid, dierenwelzijn en onze planeet. Innovatieve en hoogwaardige plantaardige producten dragen hier zeker aan bij.’


Wo 1 Mei 2019

Het accent van Remco verraadt zijn niet-Brabantse komaf. Maar hoe komt een ras-Amsterdammer aan een passie voor worstenbroodjes? ‘De liefde bracht mij richting Brabant. Al snel ontstond mijn passie voor ambachtelijke worstenbroodjes. Dit is niet alleen een heerlijke lekkernij, maar ook een dankbaar product. Mensen worden er blij van; het roept vaak warme herinneringen op’, verklaart de eigenaar van Brabantsche Worstenbroodjes.

Kansen creëren
In 2016 startte Remco een kleine bakkerij in het Bossche winkelcentrum Boschveld. Inmiddels heeft hij 32 medewerkers in dienst, een bakkerij in Vught en bij doveninstituut Kentalis in Sint-Michielsgestel. Op deze locaties worden wekelijks duizenden worstenbroodjes met de hand gerold alsook (bedrijfs)workshops gegeven. Remco: ‘Een deel van onze medewerkers is doof of heeft een afstand tot de arbeidsmarkt. Als ondernemer vind ik het belangrijk om voor iedereen kansen te creëren.’ 

Van sambal tot asperge
Remco maakt niet alleen traditionele worstenbroodjes, hij zet het streekproduct ook opnieuw op de kaart. Daarvoor zoekt hij graag de samenwerking op, bijvoorbeeld met de opleiding HAS Fooddesign, restaurant Noble of aspergekwekerij Verhoeven. ‘Je moet jezelf continu blijven uitdagen. Dat doe ik door voor elk dieet en naar ieders smaak een worstenbroodje te bedenken: van sambal- en aspergeworstenbroodjes tot een lactose- en glutenvrije variant’, vertelt Remco. Met de lancering van het vegan-worstenbroodje speelt de ondernemer in op een flinke groeimarkt. ‘Een grote groep vegetariërs, veganisten en flexitariërs heeft al jaren enorme interesse in een vega(n)variant van het worstenbroodje. Deze wilden we echter pas op de markt brengen, als we écht 100 procent tevreden waren. Na twee jaar experimenteren en testen is dat gelukt.’ De bestellingen vliegen letterlijk als warme broodjes over de toonbank. ‘Mede dankzij deze productlancering verwacht ik dit jaar een omzetverdubbeling’, voorspelt Remco.

Deuren openen
Remco’s innovatiedrang heeft inmiddels zijn vruchten afgeworpen. In 2017 werd hij uitgeroepen tot ‘Meest onderscheidende startende bourgondische ondernemer’. En vorig jaar sloot zijn bedrijf zich aan bij de bezorgdienst Picnic. Remco: ‘Hierdoor stromen er niet alleen bestellingen uit het hele land binnen, maar worden ook deuren geopend. Zo voer ik momenteel gesprekken met een horecagroothandel en een supermarktketen over een mogelijke samenwerking. Als ‘kleine’ ambachtelijke bakkerij worden we nu pas écht serieus genomen.’ 

Tekst: Linda Groothuijse
Fotografie: Marjo van de Peppel

< Alle nieuwsberichten