Wat is Google PageRank?
We beginnen bij het begin: wat is PageRank? Ik definieer PageRank als volgt: PageRank is een nummerieke waarde die Google aan alle bij Google bekende individuele webpagina’s toewijst, op basis van de naar een webpagina verwijzende links, om te bepalen hoe belangrijk deze webpagina’s zijn ten opzichte van elkaar.
Een link als een stem
Google beschouwt een link van pagina A naar pagina B als een stem van pagina A voor pagina B. Hoe meer stemmen (links) een webpagina ontvangt, hoe belangrijker de pagina is voor Google en hoe hoger de PageRank van die webpagina. Naast het aantal links naar een pagina weegt ook de ‘belangrijkheid’ mee van de pagina die de link geeft. De belangrijkheid van een link wordt uitgedrukt in diezelfde PageRank.
Niet alle links even belangrijk
Hoe hoger de PageRank van de pagina die de link geeft, hoe belangrijker deze ‘stem’ is voor de pagina die de link ontvangt. Vergelijk het bijvoorbeeld met een aandeelhoudersvergadering. Een stem van een grote aandeelhouder weegt zwaarder dan een stem van een kleine aandeelhouder.
Zo weegt een link met een hoge PageRank dus ook zwaarder dan een link met een lage PageRank.
PageRank verlies je niet
Als een webpagina voor een andere pagina stemt middels een link, verliest de webpagina niet de eigen PageRank waarde. PageRank wordt dus niet overgeheveld van pagina naar pagina.
Een link van pagina naar pagina is simpelweg een stem die het gewicht meekrijgt van de PageRank van de verwijzende webpagina. Laten we dit weer verduidelijken met het voorbeeld van de aandeelhouders. Een aandeelhouder stemt volgens het (gewicht van het) aantal aandelen, maar de aandelen zelf worden niet weggeven.
De PageRank formule (vereenvoudigd)
De PageRank van webpagina’s wordt berekend met behulp van een formule. Om het te verduidelijken, hierbij een vereenvoudiging van deze formule.
PageRank van webpagina A = 0,15 + 0,85 * (een deel van de PageRank van elke webpagina die naar pagina A linkt)
Het “deel” van de PageRank is gelijk aan de PageRank van de webpagina – die naar pagina A linkt – gedeeld door het aantal uitgaande links op deze webpagina.
Een webpagina ‘stemt’ dus een hoeveelheid PageRank aan elke andere pagina waar naartoe gelinkt wordt.
Simpele uitleg
Regio Business heeft momenteel een Google Pagerank van 5 en wordt door Google gezien als nieuwsbron. Dit komt omdat Regio Business veel (regionaal) zakelijk nieuws produceert. Omroep Brabant heeft een Google Pagerank van 7 en RTL Nieuws krijgt van Google een 8. Een gemiddelde website van een MKB bedrijf dat langer dan 5 jaar bestaat krijgt van Google een 3 en een multinational krijgt gemiddeld ook een 5. Een ZZP’er die net begint krijgt van Google een Pagerank van 0 tot 1. Een website met relevante informatie en een hoge Google Pagerank kan een website met een lagere score hoger in Google krijgen. De meeste MKB bedrijven hebben een lagere score dan Regio Business. Dus een link, of meerdere links vanaf regio-business.nl naar het MKB bedrijf kan ervoor zorgen dat de website van het MKB bedrijf hoger in Google komt.