Cloetta Holland: Samen iets gaafs maken

Cloetta is onder andere bekend van de merken Sportlife, Red Band, Venco, Lonka, The Jelly Bean Factory en King. Deze lekkere producten zullen voor veel mensen al een reden zijn er te willen werken. Maar het bedrijf heeft veel meer te bieden.


Di 7 Mei 2019

Vacatures Zwart Ligging          Artikel Rood Liggend

Natasja Deelen is hr-directeur Midden-Europa & International Markets bij Cloetta. Negen jaar geleden ging ze er aan de slag. ‘Het product sprak me aan: fast moving en tastbaar. Maar ik was ook meteen enthousiast over het bedrijf zelf. Er heerst een warme sfeer. En we opereren internationaal, maar lokaal is er veel vrijheid, daardoor krijg je snel veel verantwoordelijkheid.’ ‘Work hard, laugh hard is een cliché, maar dat ervaren we hier wel’, vertelt Anouk Bruggeling, hr business partner. ‘We hebben enorm veel plezier met elkaar. Als we iets organiseren, proberen we het zakelijke met het leuke te combineren.’

Trap nemen
Cloetta ontwikkelde ook een ‘employee journey’. Tijdens hun loopbaan krijgen medewerkers een aantal activiteiten en programma’s aangeboden. Daarmee wil Cloetta hen aantrekken, ontwikkelen en blijven inspireren. Vitaliteitsprogramma Cloetta Energy maakt hier deel van uit. Anouk: ‘We hebben een jaarlijkse agenda met activiteiten om de mentale en fysieke vitaliteit te stimuleren, zowel onder werktijd als daarbuiten. We nodigen gastsprekers uit maar organiseren ook kleinschalige activiteiten zoals ‘STEPtember’. Daarbinnen stimuleerden wij iedereen de trap te nemen.’ Lars Oomen, demand planner: ‘Ik werk nu een jaar bij Cloetta. Er wordt veel gedaan om werk en privé in balans te houden. Mijn manager hamert erop dat ik ’s avonds en in het weekend niet bereikbaar hoef te zijn. Dat sluit goed aan bij onze slogan ‘de kracht van goed genieten’. Daarmee creëren we meer bewustwording.’

Niet voor lief
Workplace happiness is ook een belangrijk onderdeel van de employee journey. Natasja: ‘Elke twee jaar houden we een medewerkerstevredenheidsonderzoek, Great Place To Work. De resultaten koppelen we terug tijdens onze winterconferentie. Het managementteam gaat daarmee aan de slag en de teams bespreken zelf ook welke verbeteringen zij kunnen doorvoeren. We scoren al vijf jaar boven de 80 procent, waar we erg trots op zijn, maar dat nemen we niet voor lief. Het blijft hoog op onze agenda staan.’ 

Gaaf
Natasja: ‘Iedereen in het bedrijf doet ertoe. Dat wordt door het gehele management gedragen. Je komt hier niet alleen om je dagelijkse werk te doen, je kunt echt impact hebben. Als je een verbeteridee hebt, wordt daarnaar geluisterd. Als het klopt mag je het uitvoeren ook. En fouten maken mag, daar leer je van.’ Anouk: ‘Als je iets wilt verbeteren, wordt daar altijd positief op gereageerd. We willen er met zijn allen iets gaafs van maken. Dat voel je door het hele bedrijf. Voor onze employer branding campagne vroegen we werknemers in alle landen waarom ze Cloetta zo’n fijne werkgever vinden. De drie belangrijkste argumenten zijn: onze sterke merken, onze funcultuur en de impact die je als werknemer hebt. Ikzelf werkte hier net toen ze me op het employer branding project hebben gezet. Ik had daar helemaal geen ervaring mee, maar omdat zij vertrouwen in mij hadden, kreeg ik dat ook. Daardoor heb ik me enorm ontwikkeld.’

Switchen
Louise de Boer, directiesecretaresse en officemanager, werkt al vijftien jaar bij Cloetta: ‘Dat er naar je geluisterd wordt, merk je ook in kleine dingen. Pas moesten er nieuwe koffiemachines komen, daar hebben we een team van medewerkers voor ingericht. Koffie en thee zijn voor medewerkers heel belangrijk, dat snappen ze hier.’ Sabine van de Wetering, senior channel manager on the move: ‘Je hebt veel inbreng. Zo vroeg ik me af waarom we geen grotere verpakkingen op tankstations verkochten. Die zijn er nu.’ Cloetta biedt veel carrièremogelijkheden. En niet alleen recht vooruit. Anouk: ‘Je ziet veel mensen switchen van discipline. Het is jammer als je enige volgende stap binnen een organisatie een stap omhoog is. Dat kan soms heel lang duren. Daarom kun je hier ook overstappen van bijvoorbeeld supply chain management naar marketing.’

Snoeppakket
Lisa van Schaaik, junior product manager refreshments: ‘Na mijn stage vroegen ze mij of ik hier wilde werken. Cloetta is een bedrijf met mooie carrièremogelijkheden. Wat ik ook leuk vind, is het maandelijkse snoeppakket. Als je dat uitdeelt aan vrienden of familie breng je meteen een glimlach op hun gezicht. Zo verspreid je een beetje vreugde.’ De personeelsvereniging zorgt ervoor dat het personeel het ook buiten werktijden gezellig heeft. Er zijn natuurlijk de reguliere feestjes, maar de vereniging zet op een warme dag ook zomaar een ijscokar voor de deur. ‘We doen het allemaal samen’, zegt Natasja. ‘Onze area president zegt: we zitten samen in de boot. We winnen samen en we verliezen samen. Als er ineens eentje harder gaat roeien, raken we uit koers. Dat vind ik een mooie metafoor.’

Tekst: Raquel Mourik
Fotografie: Kees Bennema

< Alle Leukste werkgevers