Bersselaar Constructie: Maakindustrie laat kansen liggen

‘In 63 jaar hebben we met ons bedrijf nooit serieus werk gemaakt van marketing.’ Stijn van den Bersselaar is de derde generatie binnen Bersselaar Constructie. ‘We werken met machines van tientallen jaren oud; wisten wij veel dat een website na drie jaar al verouderd is.’


Do 25 Nov 2021

Stijn en zijn mede-directieleden lieten zich uitgebreid adviseren en kozen voor een nieuwe website. ‘In plaats van op pagina tien, staan we nu bovenaan in Google en het bezoekersverkeer is goed te monitoren.’ Een leercurve volgde. ‘Ik het begin klikte ik handmatig door de bedrijven heen die op onze site landden. Ik heb dit gekoppeld aan ons ERP en kan daardoor zien welke bedrijven al klant bij ons zijn en welke niet.’Stijn ziet welke pagina’s zij bekijken en of het een terugkerende bezoeker is. ‘Want bij hen zit interesse in onze producten.’ 

Warme leads

Eind mei verscheen een interview met Stijn in Regio Business – en met resultaat. ‘De combinatie van een fysiek magazine inclusief de zogeheten smoelenboek-advertenties en online publicaties werkt goed. Ik had op voorhand ingeregeld dat ik kon zien welke websitebezoekers via welk platform kwamen. Op LinkedIn is ons artikel meer dan 5.000 keer gelezen. In de eerste weken klikten 93 relevante personen van maar liefst 61 bedrijven door naar onze website.’ De inspanningen dragen enorm bij aan de herkenbaarheid en zichtbaarheid van Bersselaar Constructie. ‘Je hebt een lange adem nodig. Ik heb de bedrijven gecategoriseerd en er drie hele warme leads uitgefilterd. Als ik voor alle drie mag rekenen dan is de kans groot dat we een nieuwe opdrachtgever binnenhalen en de investering er ruim uithalen.’

Inspiratie en nieuwe ideeën

Stijn neemt ook deel aan de BOB Events. ‘Tijdens BOB Academy’s stap ik even uit mijn eigen bedrijf. Ik leer daar van ondernemers uit andere branches, bijvoorbeeld over hoe zij managen en omgaan met problemen als personeels- en grondstoffentekort.’ Bovendien krijgt hij er ideeën voor nieuwe business. ‘Bij CZL zag ik een beitsmachine. Wij hebben er ook een, maar die staat vaak stil. Dankzij die BOB Academy ga ik onderzoeken of we ook voor anderen kunnen gaan beitsen.’

Nieuwe generatie

Stijn ziet dat de maakindustrie kansen laten liggen. ‘Vroeger was het ons kent ons. De nieuwe generatie oriënteert zich anders. Als wij ons vooral profileren met stalen bruggen dan ontdekken ze niet dat we ook veel kunnen met RVS en aluminium. Een goed ingerichte strategie levert zoveel op. Ik kan terugkerende bezoekers zelfs relevante pagina’s tonen aan de hand van data van hun vorige bezoek.’ De online plaatsingen, het magazine en de BOB Events grijpen daarbij als concept in elkaar. ‘Op de BOB Borrels onderhoud ik ons bestaande netwerk en ontmoet ik nieuwe mensen die interessant en relevant zijn voor onze business.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Kees Bennema

< Alle nieuwsberichten