Mijn vader is zo’n beetje de mascotte van het bedrijf’, lacht Ralph. ‘Hij is 76 jaar en supertrots op de groei die BINK heeft doorgemaakt.’ Erik Bink startte zijn bedrijf in 1979. Hij verrichtte elektronische werkzaamheden en verkocht ook huishoudelijke apparatuur in de winkel aan huis. Ralph was als kind al geïnteresseerd in de techniek. ‘Mijn vader en ik zijn wel heel andere personen. Hij is meer van de techniek. Ik ben meer ondernemer. Binnen drie jaar was ik van de techniek af en stuurde ik het bedrijf aan. Daarin zie ik mezelf vooral als verbinder tussen techniek en ondernemerschap.’
Merkarchitectuur
Decennialang groeide het bedrijf gestaag, de laatste jaren lijkt de groei wat forser. ‘We hebben een aantal overnames gedaan, daardoor vallen we misschien wat meer op. Er zijn meer vestigingen en ons werkgebied is groter. Bovendien hebben we onlangs onze naam en huisstijl veranderd. Tot voor kort hadden we vier merken in de markt, we hebben er voor gekozen dat terug te brengen naar één duidelijk merk: BINK. Deze verandering bestempelt ook onze professionaliseringsslag.’
Zoveel meer dan ‘n business
De nieuwe website in de opvallende kleur magenta, zet de naamsverandering kracht bij. Maar Ralph zit nog niet achterover. ‘We zien dat opdrachtgevers onze kennis en slagkracht waarderen. Voor het installatiewerk ‘om de hoek’ maar zeker ook voor grotere technisch complexe projecten. Daarvoor moet je een bepaald volume hebben. We zullen daarom zeker nog doorgroeien.’ Tegelijk gaat Ralph door met innoveren. ‘Naast de technische innovaties onderzoeken we ook nieuwe verdienmodellen. Een belangrijke vraag daarbij is: hoe maken we onze service uniek en onderscheidend? We zijn niet uit op snelle winst, maar op zekerheid voor de lange termijn. Voor de volgende generatie mens en techniek. Daarvoor geven we aandacht aan elkaar en onze omgeving. Dat is onze kracht als familiebedrijf.’