BOB Academy bij Van Beek Schroeftransport: Niet pamperen, maar mogelijkheden geven

‘Hier is de Blue Zone waar we producten valideren en testen met behulp van bijvoorbeeld druk. Ook onze klanten maken er gebruik van.’ Sales Engineer Peter Verhoeven leidt een groep dga’s rond door de productiehallen van Van Beek Schroeftransport in Drunen. Hij toont de ondernemers hoe bandstaal om een buis gewikkeld wordt op een wals uit de jaren ’50. ‘Die machine is nog gemaakt door oprichter Van Beek. We zijn de enige die direct op een buis kunnen walsen, resultaat hiervan is een schroef met een constante diameter.’


Do 25 Nov 2021

Het is opvallend schoon en opgeruimd in de hallen van Van Beek. Directeur Perry Verberne: ‘Klanten komen gevraagd en ongevraagd langs.’ Met een team van 50 man levert hij schroeftransportsystemen aan bedrijven in onder andere de voedingsbranche en chemie. Bedrijven in deze branches gebruiken transportschroeven voor het verplaatsen van warme of koude vaste stoffen, zoals poeders en korrels.

Noodgedwongen ‘nee’

Voor de meeste bedrijven in de techniek is het vinden van medewerkers een fikse uitdaging. Dat blijkt ook uit de reacties op de eerste stelling: de overgrote meerderheid van bedrijven in de techniek hebben altijd vacatures openstaan. Van de vijftig aanwezigen toont vrijwel iedereen een groen bordje. Het gevolg van het personeelstekort is dat klanten langer moeten wachten. Johan van Lieshout van TSG Group: ‘Dan moet ik zeggen dat we pas over drie maanden kunnen starten met de engineering.’ Andere ondernemers ervaren hetzelfde. Henk Berends van CZL Tilburg : ‘Ik heb klanten die met 30 procent plussen en wij zitten vol. Tegen grote aanvragen zeggen we nu nee.’ Met automatisering kan hij nog een aantal slagen maken. ‘Maar er zit een beperking aan hoe wij kunnen groeien, want vakmanschap vergrijst.’ Mark Lakwijk van Lakwijk Kunststoffen reageert: ‘Onze klanten zitten zelf ook in een spagaat. Ze hebben begrip voor de langere levertijden, maar een oplossing heb ik niet.’ Volgens Perry is beter plannen soms een deel van de oplossing. ‘De meesten zijn begripvol, sommigen niet, die verwachten nog steeds dat we in drie weken kunnen leveren. Ze bestellen niet op tijd en plannen niet goed.’ Tijdens de naborrel vertelt Mark Lakwijk dat niet al zijn klanten geduldig zijn. ‘We gaan dan ook ver voor ze, bijvoorbeeld door over te werken als de levertijden oplopen.’ Hij wijst ook op het belang van goed plannen. ‘Pas op met een half jaar vooruitplannen, timmer je agenda niet volledig dicht. Ik heb met een aantal klanten een maximale omzet afgesproken.’

Flexibel zijn

Perry veranderde het wervingsbeleid een aantal jaar geleden. ‘We werven continu, dus niet meer voor specifieke vacatures.’ Het werken aan een grotere naamsbekendheid werpt ook vruchten af. ‘We zijn zichtbaar in de regio, bijvoorbeeld door medewerkers een jaarlijks sponsorbudget van 250 euro te geven. En we werken samen met onderwijsinstellingen voor mbo en hbo.’ Stagiairs hoeft het bedrijf niet meer te werven; die melden zich zelf aan omdat ze van studiegenoten horen dat Van Beek uitdagende opdrachten heeft. De directeur houdt mensen binnen door zo flexibel mogelijk te zijn. ‘Bij ons kun je vier dagen werken, ook al maakt dat de planning uitdagend, in goed overleg lukt het wel. En de las-cobot die we hebben aangeschaft, zal zichzelf misschien niet terugverdienen, maar houdt wel mijn jonge techneuten enthousiast. Ze proberen er van alles mee uit. We pamperen onze mensen niet, we geven hen mogelijkheden.’

Arie de Robot

Ook Arie hoort bij die mogelijkheden. Deze compacte robot in de vorm van een wagentje brengt kleine materialen vanuit het magazijn naar de verschillende werkplaatsen. Monteurs bedienen hem met hun smartphone of vanaf de computer in hun werkstation. ‘Arie zou drie maanden blijven, de ontwikkelaar wilde hem graag bij ons testen. Toen ik aankondigde dat hij opgehaald zou worden, kwamen onze mensen in opstand. Ze vonden ‘m verrekte handig.’ Dus de rijdende robot bleef en leidde al tot een leuke spin off. ‘Arie had moeite met vrachtwagens. Voor mensen stopte hij keurig, maar hij probeerde tussen de wielen van een vrachtwagen door te rijden. Stagiairs hebben een vrachtwagendetectiesysteem ontwikkeld. Geen idee of we daar ooit meer mee gaan doen, maar tof is het wel.’ Janwillem Verschuuren van metaalbedrijf De Cromvoirste merkt op: ‘Ik weet ook niet of robots altijd tot meer winst leiden, maar als je het geld ervoor hebt, probeer het uit. Durf het te doen.’

Niet sexy genoeg?

Meerdere ondernemers die vandaag de BOB Academy bezoeken, geven aan dat hun branche niet sexy genoeg is om massaal nieuwe medewerkers aan te trekken. Eric van Kessel van GWS Printing Systems vertelt: ‘Wij reviseren en verhandelen drukpersen, niet echt een sexy branche. We zoeken sinds een paar jaar ook naar nieuwe medewerkers in het buitenland. Onze commercieel directeur is een mooi voorbeeld. Hij is Zuid-Afrikaan, werd vader en wilde zijn kind graag in Nederland op laten groeien. Ook hebben we Grieken en Hongaren in dienst.’ Toch zoekt hij naar een mix met Nederlanders. ‘Onze klanten verwachten dat van een Nederlands bedrijf.’

Behouden van mensen

Mariëlle Ploegmakers, mede-eigenaar van Regio Business, vraagt wie meer doet aan het behouden van medewerkers dan vijf jaar geleden. ‘Bijvoorbeeld door meer uitjes te organiseren?’ Johan Vissers van JT Techniek reageert: ‘Mijn bedrijf bestaat elf jaar. Ik bied flexibele werktijden en heb een jong team. Met mijn 36 ben ik de oudste. En ja, ik doe meer aan sfeer en organiseer meer uitjes dan in de beginjaren.’ Dick Dibbits van Systemair Nederland toont de andere kant van de medaille; wat als je iemand juist niet wilt behouden? ‘Ik heb zeventig man in dienst en zet flink in op behoud. Wat ik lastiger vind is van iemand afkomen. Ik maak mee dat iemand de bui ziet hangen en zich twee jaar ziek meldt. Wij zijn risicodrager en het kan zo gebeuren dat je tien jaar lang aan iemand vastzit voor 70 procent van het loon.’

Mensen waarderen

En welke rol speelt scholing in het behouden van werknemers? Stefan van den Nieuwenhof van Sanders Machinebouw: ‘Bijscholing is niet altijd nodig. Neem een monteur van begin 60. Die behoud je door te investeren in zijn werkomgeving en met leuke opdrachten. Zo waardeer je de mens ook.’ Perry vindt dat er ook op andere manieren bijgeleerd kan worden. ‘Door samen te trainen. Wij pakken kleine onderwerpen over de disciplines heen op, door medewerkers bijvoorbeeld samen een lager te laten monteren.’ Stefan merkt op dat hij dit geen scholing vindt. ‘Een jaar naar avondschool is voor mij bijscholing.’ ‘Onderschat het effect van dit soort kleine trainingen niet’, waarschuwt Perry. ‘En neem een cursus Engels; dat werd door onze technici gezien als iets voor kantoor. Maar een aantal ging op cursus en is nu zo trots als een pauw omdat ze klanten netjes in het Engels te woord kunnen staan. Scholing heeft dus een brede definitie wat mij betreft.’

Meer ruimte geven

De laatste vraag waarover de deelnemers aan deze BOB Academy zich buigen, is of het slimmer inzetten van huidige medewerkers een deel van de oplossing is voor het tekort. Bij Van Beek werkt dit goed. Perry: ‘Wij hadden veel mensen met veel taken en hebben die functies uitgekleed. Engineers doen geen inkoopwerk meer en we hebben een documentcontroller aangenomen. Dit geeft meer ruimte, dus extra capaciteit en blijere mensen.’ Bij GWS Printing Systems creëren ze ruimte door meer in teams te werken. Eric van Kessel: ‘Technici komen in een eerder stadium aan tafel met de klant. Zo maken we hen medeverantwoordelijk en komen we sneller tot de juiste oplossing.’ Marc van Delft van Van Delft Groep: ‘Ook wij werken met projectteams met daarin verkoop, engineer en monteur. We zijn overgegaan van vaste naar flexibele teams; medewerkers leren daardoor meer van elkaar. Ook zijn we anders gaan kijken naar wie we aannemen. Een planner hoeft niet technisch te zijn en ook geen man. We hebben wat overtuigingen over boord moeten zetten en hebben nu bijvoorbeeld twee vrouwen uit de horeca aangenomen als serviceplanner en die doen hun werk uitstekend.’

Leerzaam

Op de vraag of de ondernemers iets meenemen van de BOB Academy kleuren alle bordjes groen. Paul Hellings van Hellings Machinebouw: ‘Wat ik heel herkenbaar vind is hoe lastig het is je business sexy te maken om zo de jeugd binnen te halen en te houden. Ik vind dat je lef moet tonen en niet moet vrezen dan mensen na vijf jaar weer vertrekken, want dat straal je dan ook uit.’ Lincy van de Wouw-Vennix en Erwin van de Wouw van Graveka vonden het een leerzame middag. ‘We gaan meer praten met onze mensen zodat we weten wat iemand stoort en wat ze prettig vinden aan onze cultuur.’

Tekst: Sara Terburg
Fotografie: Peter van Vugt

< Alle nieuwsberichten