‘Waarom moet je in deze tijden per se iets nieuws hebben? Zie het als een tweedehands auto die je bij een betrouwbare garage aanschaft en waar je nog een hele tijd plezier van hebt’, gaat hij verder. ‘Voor refurbished computeronderdelen geldt hetzelfde. Je draagt bovendien bij aan het stoppen van de wereldwijde verspilling. Toch zijn er nog steeds mensen die gebruikte spullen vies of eng vinden. Die het niet nodig achten omdat ze toch genoeg geld hebben. Dan houden we onze wegwerpmaatschappij in stand en dat willen we juist niet.’
Niet de moralist uithangen
Denk niet dat Patrick de moralist wil uithangen, want zo zit hij niet in elkaar. De selfmade man, die in 2002 zijn verkoopbedrijf en website Spare IT startte, gericht op refurbished en end of life hardware oplossingen, draagt een steentje bij aan een schonere wereld. En hij ziet steeds meer mensen datzelfde doen. Van server- en storage-onderdelen tot complete desktops, laptops en servers van HP, Cisco en APC: Patricks voorraad is groot. ‘Als je consequent bent in de omschrijving van je product en levert wat je belooft, dan blijft je klant bij je’, merkt hij in de praktijk. ‘Een krasje dat je met een vergrootglas moet zoeken, nemen klanten voor lief.’
Bellen met New York
Wat krasjes betreft: in een mensenleven loop je daar soms veel meer van op dan het gemiddelde gebruikte scherm. Zo vertelt Patrick dat ondernemen hem scherp houdt. Bijvoorbeeld als het gaat om het vinden van balans tussen werk en privé. De handel is zijn passie, zowel nationaal als internationaal, en de toko zijn kindje. Waar zijn medewerkers om vijf uur naar huis gaan om te chillen, staat Patrick 24/7 aan en belt midden in de nacht nog even met New York. ‘Die 24/7-modus uitzetten is niet altijd eenvoudig voor me’, vertelt hij eerlijk. ‘Mensen zijn gewoontedieren. Maar ik zal wel moeten, want mijn dierbaren verdienen mijn tijd en aanwezigheid. Ondernemen zit in nu eenmaal me en je wil dat je bedrijf lekker blijft draaien. Uiteraard niet ten koste van alles. De juiste prioriteiten stellen gaat me intussen steeds beter af. Gelukkig maar, want joh, ik sta ook veel te weinig op de golfbaan tegenwoordig.’
Kracht van de regio
Dat zijn bedrijf lekker draait is een feit. Met een club van tien experts om zich heen ziet hij zijn bedrijf elke dag groeien. Daarbij gelooft Patrick niet alleen in refurbished IT-spullen, maar ook in de gunfactor. ‘Je gunt elkaar iets als je weet wat je aan elkaar hebt. Eerlijk ondernemen en transparant zijn. Deze waardering krijg ik van mijn klanten terug.’ Zijn doelstelling voor de toekomst? Het bedrijf niet alleen wereldwijd, maar ook regionaal op de kaart zetten. ‘Juist in deze regio vol bedrijvigheid is een goede automatisering van belang’, legt de van oorsprong Rijswijker uit die op z’n 17e naar Brabant verhuisde. ‘Wij hebben veel kennis in huis, bieden eerlijke producten met garantie en zitten in deze Brabantse driehoek al gauw om de hoek. Klanten kunnen rekenen op een stukje advies en onze supersnelle levertijden maken het verschil.’ Patrick moest even wennen toen hij de Haagse cultuur als jonge knaap achter zich liet. De Brabanders ook aan hem. Zijn humor werd niet altijd begrepen, weet hij nog. ‘Mijn grapjes waren te direct, ze konden er niet om lachen’, grijnst hij. ‘Ik heb me daarin wat aangepast. Nu ken ik de Brabantse cultuur veel beter. Ik zit hier prima.’
Wat denk je zelf?
Toen corona de kop opstak, stond zijn telefoon roodgloeiend. Mensen schaften massaal laptops en extra computerschermen aan, thuiswerken was de regel. Benieuwd is hij of de combinatie van kantoor en thuiswerk doorzet. Zijn business gaat in elk geval zo goed dat hij het team wil uitbreiden met werknemers die passie hebben voor het product én saleservaring bezitten. Dat blijkt helaas nog niet mee te vallen. ‘Je hebt ITliefhebbers en je hebt verkopers. Maar die combinatie in één en dezelfde persoon ligt niet voor het oprapen.’ Terwijl medewerkers klanten bedienen, kan Patrick zich blijven richten op de inkoop van kwaliteitsproducten waarin hij helemaal thuis is. Over thuis gesproken, ik ben benieuwd of daar ook refurbished spullen staan. Of komt in huize Hollander alles gloednieuw uit de fabriek? ‘Wat denk je zelf’, glimlacht hij. ‘Ik ben geen dief van mijn eigen portemonnee en laat me daar ook niet toe verleiden.’ De computers waarmee in zijn bedrijf gewerkt wordt: allemaal refurbished. En loopt bij hem op de zaak een keer iets vast of moet er een onderdeeltje vervangen worden, dan zijn de experts al ter plekke.