‘Je ziet: we zijn geen stilzitters’, gaat de eigenaar verder. ‘Stilzitten is dodelijk. Niet alleen voor je bedrijf, maar ook voor mezelf. Wat ondernemen juist zo leuk maakt, is dat je nieuwe dingen kunt bedenken en uitvoeren. Die vrijheid is me dierbaar. Ik startte mijn bedrijf op mijn 23e en leerde al gauw dat je vernieuwend moet blijven.’
What’s new?
De naam HEXCHANGE is afgeleid van het Engelse woord voor warmtewisselaars, namelijk heat exchangers. Het nieuwe bedrijfslogo is stoer en strak en vormgegeven in grijs en oranje. Freek startte TCC Spares in 2013 voor de verkoop van spare parts voor platenwarmtewisselaars. Al vrij snel bleken juist de gesoldeerde warmtewisselaars razend populair. ‘De naam TCC Spares dekte de lading dus niet meer, ook al hebben we die nog best lang gevoerd’, gaat de jonge ondernemer enthousiast verder. ‘Aangezien het ook tijd was om onze webshop uit te breiden, hebben we beide actualiteiten vorige maand bij al onze relaties bekend gemaakt. We kregen veel enthousiaste reacties.’ De Nederlandse webshop bestond al, maar in de coronatijd kwam de Duitse erbij. Die loopt vanaf dag één als een trein. Freek: ‘We hebben met de Duitse webshop in relatief korte tijd zelfs meer omzet gedraaid dan met de Nederlandse. Het gebruik van gesoldeerde warmtewisselaars is in Duitsland veel gewoner dan bij ons, mede door een andere regelgeving. Uniek is dat de warmtewisselaars in de webshop één-op-één vervangbaar zijn met andere merken. Klanten hoeven hierdoor hun leidingwerk niet aan te passen bij vervanging.’
Rijp voor groter bereik
HEXCHANGE verkoopt en verhuurt warmtewisselaars en is gespecialiseerd in gesoldeerde warmtewisselaars. Klanten komen uit diverse branches: de voedings-, zuivelen suikerindustrie, brouwerijen, scheepvaart, chemie-, afval- en staalindustrie, utiliteit en de energiesector. Een warmtewisselaar is een apparaat dat vloeistoffen koelt en verwarmt. Melk en bier kunnen daar bijvoorbeeld ook in worden gepasteuriseerd. Het bedrijf met slechts één fulltimer in dienst heeft een ruime voorraad in huis, biedt snelle levertijden en is dealer van het bekende Oostenrijks merk UNEX. Het gemak van de webshop voor klanten werpt haar vruchten af en deze ecommerce is rijp voor een groter bereik. Freek: ‘Daarom pakken we internationaal door en breiden we de webshop uit naar het Frans en Spaans. Die kunnen niet uitblijven. In Frankrijk is e-commerce immers heel normaal en de Spaans wordt wereldwijd gesproken. Nu nog iemand vinden die meerdere talen spreekt en het aanspreekpunt voor HEXCHANGE kan zijn.’
Je bedrijf zit altijd in je
Freek, die procestechniek studeerde, was relatief jong toen hij zich al eigenaar mocht noemen. In die leeftijdsfase voeren vaak ook nog andere interesses de boventoon. ‘Daarom zat ik ook nog gezellig met mijn vrienden in de kroeg, hoor’, grijnst hij. ‘Maar je merkt wel dat je als ondernemer altijd aan staat. Je bedrijf gaat altijd met je mee, waar je ook bent. Thuis of op vakantie. Door ervaring wordt ondernemen echter makkelijker. In de beginjaren komt de omzet in golven. Nu is die constant. We zijn een stabiel bedrijf geworden. De angst dat je omvalt wanneer er een grote klant wegvalt, is er niet meer.’ Het gaat heel goed met HEXCHANGE dankzij een stevige klantenkring en een succesvolle webshop. Ook dit jaar is het bedrijf weer gegroeid. HEXCHANGE heeft zoveel klanten dat de gemiddelde onderwaarde van orders lager is, maar het volume hoog. Freek koos bewust voor slechts één man in dienst en besteedt de marketing uit: ‘Ik zou geen groot team van medewerkers om me heen willen. Ik ben een ondernemer, geen manager. Mijn collega doet de verkoop, ik houd me bezig met de verhuur en de webshop. Op verzoek maken we verhuur warmtewisselaars op maat. Dit gaat allemaal prima zo.’
De ruimte ingeschoten
Iets moois neerzetten en weer doorgaan, dat past bij hem. ‘Helemaal waar’, beaamt hij. ‘Als het er staat, wil ik het liefst weer aan iets nieuws beginnen. Mijn vader heeft dit jaar zijn bedrijf verkocht. Eigenlijk zou ik het van hem overnemen, maar dan heb ik er een tweede bedrijf bij en de vraag is of ik dat wel wil. Nee dus. HEXCHANGE mag intussen best volwassen genoemd worden. Misschien ga ik me in de toekomst inzetten voor een goed doel of vrijwilligerswerk doen. Me nuttig maken voor andere mensen. Ook heel zinvol.’ Voorlopig heeft Freek zijn tanden in de nieuwe webshop gezet en popelt hij om HEXCHANGE online over de grenzen te trekken. ‘In mijn drive ging ik voorheen soms te snel’, biecht hij op. ‘Zo investeerde ik meerdere malen in webshopbouwers die achteraf niet aan onze verwachtingen voldeden. Af en toe gas terugnemen kan je voor fouten behoeden. Bewust heb ik een jaar gewacht met de nieuwe naam. Maar onlangs hebben we hem eindelijk de ruimte ingeschoten!’
TEKST: JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE: KEES BENNEMA