Er worden miljoenen pixels per seconde vastgelegd, in kleur en diepte, resulterend in een gedetailleerde, virtuele foto in 3D.
Op 28-jarige leeftijd nam Jos het familiebedrijf van zijn ouders over. Waar zijn ouders veelal de agrarische sector bediende, is dat nu verschoven naar woningbouw, utiliteit en renovatie/transformatie. De gemoedelijke sfeer is direct voelbaar bij binnenkomst. Gespecialiseerd in staalconstructies, met hoofdzakelijk aannemers als klanten. ‘Onze tekenaars zijn tevens projectcoördinatoren, wat leidt tot één vast aanspreekpunt. Dat waarderen klanten’, vertelt de eigenaar.
Puntenwolk
Ik vroeg Jos naar de scanner en de voordelen hiervan. De scanner, 150 meter in omtrek, registreert miljoenen puntjes en brengt deze samen in een puntenwolk. Hierdoor ontstaat een virtuele foto in 3D, die in Tekla als onderlegger wordt gebruikt om o.a. het staal op te modelleren. De scan is tevens in het veld direct zichtbaar op de bijbehorende tablet. Elk onderdeel kan, van achter de computer, nauwkeurig gemeten worden. Dit bevordert de werkvoorbereiding aanzienlijk. ‘Het werkt op de millimeter nauwkeurig; faalkosten worden sterk gereduceerd. Overige partners binnen het bouwteam kunnen meeliften op het gebruik van deze puntenwolk, wat bijdraagt aan de optimalisatie van het gehele bouwproces’, vertelt Jos.
Projectpareltjes
Natuurlijk vraag ik de eigenaar ook naar projectpareltjes. Wanneer Jos door zijn fotorol scrolt, wisselen allerlei buitengewone projecten elkaar af. De echte nummer één is moeilijk kiezen. De transformatie van V&D in Eindhoven is een mooie, maar ook de loopbruggen bij Avans Hogescholen in Breda zijn prachtig geworden. Maar tot de pareltjes horen ook het Ketelhuis en Popcentrum 013 in Tilburg. En niet te vergeten de Gasthuyspoort in Breda en Post Breda. Laatstgenoemde is net van start gegaan. Ondanks dat Jos het bedrijf al jaren geleden overnam, blijft het bedrijf Jac Reijns heten. ‘De initialen zijn hetzelfde: JR. Bovenal vind ik het een mooi eerbetoon’, aldus de trotse opvolger.
TEKST JANNEKE WESEL
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN