Ferme taal, maar deze instelling komt niet zomaar uit de lucht vallen. Kopak moest net als vele andere bedrijven eerst ook door mindere tijden heen. Door corona kreeg de direct mail, oftewel gepersonaliseerde post, een enorme knauw. Vlak daarna de oorlog in Oekraïne en de bijkomende infl atie. Een gamechanger?
Exorbitant
‘Het drukken van een magazine is met 50 procent gestegen, puur aan papier’, legt de eigenaar van Kopak uit en sinds vorig jaar ook van Local Loyalty Group, actief in de creatieve lokale franchisemarketing voor supermarkten. Ook wel bekend als de lokale marketing specialist voor retailend Nederland. De zegeltjes waarmee je kunt sparen voor keukengerei. Of lokale voetbalplaatjes en andere historische afbeeldingen die je kunt verzamelen voor kleurrijke albums. Die vinden hun oorsprong dus bij Kopak en Local Loyalty Group.
Trots van je mensen
‘Het drukken en verzenden van magazines is nog steeds de kracht van Kopak’, vervolgt Koert zijn verhaal, ‘Maar sommige klanten kozen noodgedwongen voor een tijdelijke stop. Natuurlijk begrijpen we dat, maar daar zit je als ondernemer niet op te wachten.’ Bewogen jaren dus voor de kennispartner op het vlak van communicatie-uitingen. Nog steeds worden er knopen doorgehakt. Bijvoorbeeld met het oog op de hoge energierekening die ook bij Kopak elke maand op de deurmat valt. Afgelopen maanden draaide het bedrijf heel bewust de gaskraan dicht en kregen alle medewerkers een dikke bodywarmer om warm te blijven. ‘Hoppakee, samen de schouders eronder en doorgaan’, reageert Koert gedreven. ‘Fantastisch om te merken dat jouw personeel dan achter je staat. Daar ben ik trots op.’
De gouden eigenschap
Kopak werd 20 jaar geleden opgericht en is actief in direct mail, fulfi lment, signing, grootformaatprint en in automatisering. Met 55 medewerkers bewijst het al jaren haar kennis, kunde en grote mate van fl exibiliteit. Daarnaast heeft ze een gouden eigenschap: ze creëert voor elke aanvraag – hoe gek, ongewoon of bizar die moge zijn – een passende oplossing. We take care of business, luidt haar slogan dan ook. Terecht. Snel schakelen beheerst deze platte organisatie tot in de puntjes. Bij sommige opdrachten is haast geboden. Soms wil een klant de volgende dag al een banner hebben voor een belangrijk event. Meer dan eens vraagt iemand duizend visitekaartjes voor een grote beurs die over één nachtje slapen al plaatsvindt.
Rennen en zweten geblazen
‘Soms wijken verzoeken op het laatste moment nog af, ver van het oorspronkelijke plan, en moet je echt razendsnel iets anders bedenken’, maakt Koert mee. ‘Vervelend? Nou nee, dit hoort erbij en beschouwen we met z’n allen als topsport. Een enorme uitdaging, maar eentje waar je altijd op voorbereid moet zijn. Het is dan rennen en zweten geblazen, maar de focus is op zo’n moment loeischerp en de voldoening daarna enorm groot. Altijd mooi om te zien waar je samen toe in staat bent.’
Stevig in het zadel
Klanten van Kopak komen uit allerlei hoeken en zijn niet binnen één branche te vangen. Zomaar een greep? De Local Loyalty Group bijvoorbeeld als het om retail gaat. Bekende kleding- en schoenenmerken. Investeringsmaatschappijen. Zelfs vastgoedbeheerders. Met haar klanten bouwt het bedrijf het liefst duurzame relaties op en dat doet ze goed. Kopak zit momenteel stevig in het zadel. De fulfi lment blijft groeien en de signing draaide overuren tijdens de coronacrisis. Vorig jaar investeerde Koert in hoogwaardige printers en verrees vanuit de samenwerking tussen Kopak en Local Loyalty Group het reclamebureau The Mountain Fox. Verwijzend naar bedrijventerrein Vossenberg.
Klant wil meer en méér
Een creatief, grafi sch marketingbureau bestaande uit ruim tien medewerkers, dat graag elk merk helpt om haar doelgroep te bereiken. ‘Als je wil blijven groeien, moet je blijven innoveren’, stelt Koert. ‘Klanten vragen steeds meer. De verzoeken worden specialistischer. Grafi sche specialisten kunnen bijdragen aan de beste resultaten. Van huisstijl tot complete webshops, met al onze experts onder één dak kunnen wij de klussen klaren. Dit past ook echt bij ons, want nee zeggen doen we liever nooit.’
In galop
Het positieve blijven zien, laat dat maar aan Koert over. Hij is typisch iemand die roept dat het glas halfvol is. ‘In moeilijke tijden draait het om veel meer dan je zaak runnen en in leven blijven’, zegt hij tot slot. ‘Juist wanneer je tegenwind ervaart, komt wel of niet de creativiteit bovendrijven. Daarin zie je dat de ene ondernemer de andere niet is. Hierin maak je het verschil. Van mij mogen de afgelopen jaren weggepoetst worden; ze liggen achter ons en we moeten verder. Aan de andere kant hebben die ons ook veel nieuwe inzichten gegeven. Voor mij geldt in ieder geval het waardevolle inzicht: altijd uitgaan van je eigen kracht. Als je weet waar de jouwe ligt, hoef je je daarin nooit te vergalopperen.’
TEKST JEANETTE VAN HAASEN
FOTOGRAFIE KEES BENNEMA