Vraag je Tom Priem en Maurice den Hoed welk type werknemer goed bij Tilbox past, dan gaat het over ‘een juiste instelling’ en ‘mensen die zich durven uit te spreken’ – maar vooral (in koor): ‘Mensen die van aanpakken weten.’ Eigenschappen die, niet geheel toevallig, van toepassing zijn op beide heren. Neem Tom: zes jaar geleden stapte hij voor het eerst binnen bij het bedrijf in toolboxen voor trucks en trailers. ‘Ik had mijn mbo-diploma en was kláár met school. Ik werd meteen getroffen door de familiaire sfeer. No-nonsense. Houd ik van. Ik begon als engineer en groeide binnen drie jaar door naar de functie van hoofd bedrijfsbureau. Als je laat zien dat je verantwoordelijkheid wilt pakken, dan mag je laten zien wat je kunt.’
Als een speer
Gertjan Grimbergen, algemeen directeur, knikt instemmend: ‘Tom is als een speer gegaan. Wat ik leuk vind, is dat hij inmiddels tóch weer naar school is gegaan. Hij studeert hbo bedrijfskunde. Voor Tom is het belangrijk dat hij blijft groeien, maar ook voor ons bedrijf. Daarom zetten we daarop in. Aan de voorkant kijken we naar de ervaring die iemand meebrengt en de instelling die hij heeft. Diploma’s alléén zijn niet zaligmakend. Wil je later wel weer gaan studeren, dan stimuleren we dat.’
Doorgroeien
Chef werkplaats Maurice den Hoed hoef je daarvoor niet te bellen. ‘Op mijn zestiende wist ik al dat school niets voor mij was. Via mijn moeder ging ik aan de slag bij Tilbox. Binnen het bedrijf heb ik mezelf alles aangeleerd. Van lassen tot lasersnijden. Tussendoor heb ik zes jaar bij een ander bedrijf in de buitendienst gewerkt. Voor mij was dat sociaal gezien heel goed. Inmiddels ben ik alweer twaalf jaar terug en ben ik doorgegroeid tot chef werkplaats. Het werk bij Tilbox is gevarieerd. Je krijgt veel verantwoordelijkheid en je mag ook meebeslissen.’
Nog meer groeistuipen
Gertjan werkt sinds 2021 bij het bedrijf uit Valkenswaard. Toen hij startte, bevond het bedrijf zich middenin een groeistuip. ‘Tilbox moest naar een volgende fase. Maar oprichter Frank Tilburgs vond zichzelf niet de aangewezen persoon om dat te realiseren. In mei dit jaar heb ik het bedrijf overgenomen, samen met een investeerder. Frank is nog altijd betrokken als adviseur productontwikkeling en investeringen. Verder is er niet zoveel veranderd. De sfeer en cultuur van het familiebedrijf willen we vasthouden.’ Dat lijkt bij te dragen aan het succes. Zeker op het personele vlak. Het verloop is laag en de gemiddelde leeftijd is 35 jaar. ‘Op sommige afdelingen zelfs onder de dertig. Dat geeft veel dynamiek’, weet Gertjan. ‘Jonge mensen zijn leergierig en kunnen veel verantwoordelijkheden aan. Daarom betrekken we ze ook in onze projecten, zoals die van de webshop, configurator en de lasrobot.’
Vies worden?
‘Jongeren willen niet meer vies worden’, lacht Maurice. ‘En ze willen met de nieuwste technieken werken. Dat komt goed uit, want we hebben een modern machinepark. Ook heeft iedereen zijn eigen gereedschap. Maar het belangrijkste is toch wel dat de organisatie goed loopt. We werken hard, maar zorgen ervoor dat de werkdruk niet te hoog is.’ Gertjan: ‘We werken volgens twee management principes: lean en QRM. Lean voor het seriematige werk. QRM voor maatwerk.’ Tom: ‘Op de werkvloer hebben we het over miniprojecten en die vliegen we met z’n allen aan. Samen met de klant, engineer, verkoper en in overleg met de productie komen we tot de beste oplossing.’
Legendarische avonden
‘Binnen QRM is elk multidisciplinair team verantwoordelijk voor zijn project’, legt Gertjan uit. ‘Daarbij draait alles om kwaliteit. Niet alleen de kwaliteit van het eindproduct, maar ook van de processen, de snelheid van offreren en het leveren van service.’ Maurice: ‘Daarin kijken we ook hoe we elkaar kunnen helpen. De planning is dusdanig dat we erin kunnen schuiven. Een chauffeur kan dan bijvoorbeeld in één moeite doorrijden en is sneller thuis. Dat gunnen we elkaar, want we hebben het samen ook gewoon gezellig.’ Tom knikt. ‘We hebben een actieve personeelsvereniging. Die organiseert onder meer ons jaarlijkse darttoernooi en onze legendarische bowlingavond.’ Gertjan, lachend: ‘Waarom die legendarisch is? Daar kunnen we dan weer niet al te veel over vertellen.’
OVER TILBOX
Tilbox is dé specialist in opbergruimte voor trucks, trailers en aanhangwagens. Ontwerp en productie wordt gerealiseerd in het moderne bedrijfspand in Valkenswaard. Omdat er zoveel is geautomatiseerd, is het bedrijf volgens Gertjan Grimbergen bij na een IT-bedrijf te noemen. Het bevindt zich in een stabiele, groeiende markt die de komende jaren nadrukkelijk te maken krijgt met de energietransitie, waarbij bestaande vrachtwagens worden vervangen door geelektrificeerde. Daarnaast zoekt het bedrijf naar mogelijkheden in andere Europese landen. De webshop is daar inmiddels op ingericht en wordt binnenkort gepromoot. Het doel is stap voor stap te groeien. Om de ambities waar te maken is Tilbox nog op zoek naar engineers en kwalitatieve medewerkers voor in de productie. Benieuwd naar hoe het is om te werken bij Tilbox?
Alle vacatures vind je op: tilbox.nl/werken-bij /vacatures/
TEKST RAQUEL MOURIK
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN