In dat laatste schuilt zijn grootste succes. ‘We werken met zelfsturende teams. Empowerment noemen we dat.’ Dit inbedden in een organisatie kost jaren, maar levert veel op. ‘Onze business gaat steeds sneller dus is het nodig om meer mensen verantwoordelijkheid te geven. Wij hebben geleerd dat de meesten dat, met de juiste coaching, goed kunnen.’
Recept voor succes
Afspraak is afspraak, samen dienstbaar, durf te ondernemen en betrouwbaarheid: de kernwaarden zitten inmiddels in de bedrijfscultuur gebakken. ‘We nemen aan en ontslaan op basis van die kernwaarden. We zijn fl exibel en weerbaar en bovendien een aantrekkelijke werkgever.’ Wat levert het hem als ondernemer op? ‘Ik heb tijd en ruimte om bezig te zijn met mogelijke overnames, investeringen, uitbreiding met een nieuw magazijn – én innovatie, want daar word ik gelukkig van.’ De afgelopen tien jaar ontwikkelde Jorn zijn European Business Campus tot een omnichannel specialist in warehousing, transport & forwarding en fulfi lment. ‘Klanten leggen hun voorraad bij ons en wij bedienen al hun distributiekanalen, zowel B2B als B2C. Van één paar balletschoenen tot honderden volle vrachtwagens. We zijn gericht op Europa, rijden met eigen wagens vooral naar Duitsland en Frankrijk en met partners naar de overige landen. We rijden direct vanuit onze magazijnen naar de ontvanger.’
One way GPS label
De hoge mate van automatisering en digitalisering is een andere factor die het bedrijf succesvol maakt. ‘We gaan daarin steeds verder; we weten altijd exact waar onze wielen en die van onze partners zijn. De connectivity doen we in huis.’ Volgende stap is het volgen van individuele pallets. ‘Dat testen we nu. Een pallet krijgt een one way GPS label die elk kwartier meldt waar ‘ie is. Hierdoor zijn we niet meer afhankelijk van chauffeurs die melden of ze wel of niet op tijd komen.’ Deze labels zijn nu nog te duur voor kleine zendingen. ‘Ze kosten bijna 50 euro, dat maakt ze interessant voor dure en tijdkritische goederen, maar ze gaan veel goedkoper worden.’ Hij richt zijn IT er alvast op in. ‘Klanten tracken hun zendingen dan volledig zelf, dat scheelt een hoop heen en weer gebel. Ze krijgen een B2C-ervaring voor B2B-zendingen.’
TEKST SARA TERBURG
FOTOGRAFIE JULES VAN IPEREN