“Bij de meeste bureaus richt men zich vooral op de werving van personeel. Wat
heel vaak wordt vergeten is dat het selectieproces minstens even belangrijk is”,
constateert Willem van Tilburg, manager Keser Recruitment van de vestiging
’s-Hertogenbosch. Het bureau is intermediair voor midden en hoger kaderpersoneel in de driehoek ’s-Hertogenbosch - Tilburg - Eindhoven. Keser Recruitment is sinds 2000 actief voor profit-organisaties, internationale handelsondernemingen en productiebedrijven en is gespecialiseerd
in de vakgebieden Finance, Sales en International Customer Service. Robert
Keser, eigenaar Keser Recruitment: “Wij hebben het selectieproces de afgelopen
jaren verder uitgewerkt en in zeven stappen uit elkaar getrokken. Op het moment dat de sollicitant binnenkomt, fi lteren we de juiste kandidaat eruit door het online assessment als startpunt te nemen. Op deze wijze wordt er voor alle partijen direct helderheid gecreëerd.”
Wetenschappelijk
Het testsysteem is door arbeidspsychologen van een wetenschappelijk bureau ontwikkeld. Een onafhankelijke testmethode waarvan de resultaten tijdens de vervolggesprekken met de kandidaten naast het CV worden gelegd. Van Tilburg: “Het vernieuwende is dat wij het online assessment hebben verschoven naar het voortraject waarbij alle kandidaten worden getest. Wij draaien het verhaal om waardoor de kandidaten die wij uiteindelijk aan de opdrachtgever voorstellen passend zijn.De opdrachtgever weet al veel meer over de kandidaat. De beeldvorming is dus nog beter en helderder.”
uniforme kwaliteit
Keser geeft aan dat dankzij de gehanteerde selectiemethodiek een uniforme kwaliteit wordt geleverd. “De testresultaten worden door iedereen hetzelfde geïnterpreteerd. Daarnaast kunnen we talenten nu veel eenvoudiger naar boven halen. In de detacheringformule zijn wij nu nog beter in staat om onze mensen te begeleiden met een persoonlijk ontwikkelingsplan omdat zowel de sterke als minder goed ontwikkelde kanten van een persoon bekend zijn. Selectie wordt vaak gezien als een trechter waardoor er één kandidaat overblijft. Deze tool zorgt er juist voor dat wij geschikte talenten in de krappe arbeidsmarkt kunnen
ontdekken. Opdrachtgevers huren veelal bureaus in voor het wervingsaspect terwijl
de selectieprocedure minstens evenveel aandacht verdient. Het is immers de selectie die het verschil maakt. Klanten doen niet alleen zaken met ons omdat wij een uitstekend wervingsbureau zijn maar ook omdat ons selectieproces goed in elkaar zit.”