Van de Ven Autogroep: Proactief ontzorgen

professionalisering gaat over ‘eruit halen wat erin zit’. Het samenbrengen van wat de organisatie nodig heeft om haar doelen te bereiken en het ontwikkelen en inzetten van wat de medewerkers in potentie te bieden hebben. Het integreren van de kennis, kunde en vaardigheden. na een groei tot vijf vestigingen neemt Van de Ven autogroep kritisch de interne organisatie onder de loep. Met als logisch gevolg dat de klant hiervan zal meeprofi teren.


Uitgave: Mrt-April 2011
Thema’s: Autobedrijf Mobiliteit

Dit bijna zestigjarige bedrijf kan met haar grote variatie aan diensten met recht het mobiliteitspunt voor zowel de zakelijke als de particuliere consument worden genoemd. “Wij bieden een uitgebreid assortiment nieuwe en gebruikte auto’s aan. Het spreekt voor zich dat men bij ons ook terecht kan voor reparatie, APK, onderhoud, service, schadeafwikkeling, fi nanciering en leasing. Nadat we de laatste tientallen jaren fors in omvang zijn gegroeid, zijn we ons nu ook
intern sterk aan het ontwikkelen”, aldus Peter Nouwen (42), algemeen directeur van Van de Ven Autogroep. “We zitten in een intensief proces van professionalisering, met de bewuste keuze om het familiebedrijf daarin niet te verliezen. We voegen er alleen iets aan toe.”

Historie
De oorsprong van Van de Ven Autogroep ligt in 1952. Toen Piet van de Ven in 1951 in Vessem de rijwielhandel van zijn vader overnam, koos de jonge ondernemer een jaar later voor de autobranche. In 1988 werd dit oer-Brabantse bedrijf door zijn zonen overgenomen. Ook in Oisterwijk werd een vestiging geopend en later volgden Tilburg, Waalwijk en Oirschot. Waar het bedrijf in de beginjaren enkel het Ford-dealerschap voerde, werd Oirschot de vestiging met het erkend reparateurschap voor Peugeot en breidde Van de Ven haar
activiteiten verder uit met de merken Fiat,Alfa Romeo en Lancia. Lancia kwam kort
uit in de formule 1, maar behaalde haar grootste successen in de rallysport, waarbij races worden verreden tussen twee punten. Ook Ford is toonaangevend in de rallysport, evenals de Alfa Romeo. Niet voor niets dat Van de Ven een rallyteam sponsort. Ze laat zich goed associëren met deze sport. Nouwen: “We willen van een huidige situatie naar een vernieuwende organisatie. Daarbij is het niet alleen van belang dat we de juiste route volgen, maar ook dat we weten op welke punten er geremd moet worden en met welke snelheid bepaalde trajecten gereden kunnen worden. Daarbij mogen we de geldende regels van het dealerschap van de diverse merken niet uit het oog verliezen.”

pag 57 Ven
De klant het plezier

“Om een concrete vertaalslag te maken van onze plannen naar het beoogde resultaat zijn we uitgegaan van vier kernwaarden: persoonlijk, betrouwbaar, lef en vernieuwing. Met als belangrijk doel om binnen  deze kaders wel de sfeer van het Brabantse familiebedrijf te behouden. De huisstijl van alle vestigingen is aangepast om tot één duidelijke uitstraling te komen. In advertenties staat een QR-code vermeld, waarmee we laten zien klaar te zijn voor de toekomst. In al onze reclame uitingen staat tegenwoordig een dame afgebeeld die wat vertelt, waarmee we aantonen dat de mens bij ons centraal staat en we persoonlijk te werk gaan. We zijn niet alleen klantvriendelijk maar willen proactief ontzorgen.
De autobranche heeft nog altijd het imago sterk productgericht te zijn en daar
willen we vanaf. Om in te spelen op de huidige behoefte van de klant sturen we
bij onze medewerkers aan op een betere behoefte-inventarisatie en het doen van
minder aannames. Op die manier kunnen we de klant nog beter van dienst zijn en
op de lange termijn aan ons binden,” zo weet Nouwen te vertellen, die een jarenlange management ervaring in de retail heeft. “Het volledig ontzorgen kan door het aanbiedenvan een totaalpakket aan diensten, maar ook door de klant steeds een stapje voor te zijn. Komt de klant onverwacht met een lekke band, dan moet er direct een andere auto voor hem klaar staan, zodat zijn planning van die dag geen gevaar loopt. Zo gaat de toekomst er bij ons uitzien.”

sociaal en doelmatig
De wens om de showrooms praktischer te gaan inrichten en er meer het huiskamergevoel aan toe te voegen, staat nog op de agenda. Met de persoonlijke kunstwerken, gemaakt door zijn moeder, geeft Nouwen in zijn kantoor al het goede voorbeeld. Naast een kleurrijk schilderij prijkt een ingelijst PSV-shirt, gekregen van en ondertekend door alle medewerkers bij het afscheid van zijn laatste functie in Eindhoven. Voor de Eindhovense PSV-supporter Nouwen
was dit persoonlijke cadeau een schot in de roos. Zijn kantoor laat zien dat zakelijk, tevens menselijk kan zijn. Nouwen: “Dat heb ik vanaf dag één, toen ik hier in 2008 kwam werken, uitgedragen. Ik ben met alle medewerkers afzonderlijk in gesprek gegaan. Niet alleen om elkaar te leren kennen, maar ook om te horen waar de pijnpunten zitten en wat er van mijn rol wordt verwacht. Op die manier kregen de veranderingen op weg naar professionalisering, draagvlak.
Een cultuurverandering kost veel tijd en energie en heeft alleen kans van slagen als we er samen in geloven. Van de Ven, een bedrijf dat volop in ontwikkeling is, mag trots zijn op zichzelf!”

< Alle thema's