Ernst & Young
Aan de nieuwe inzichten van Ernst & Young ging iets meer vooraf dan een glas rosé. Paul Vlak, audit partner van Ernst & Young: 'We hebben onlangs een uitgebreid onderzoek gedaan naar de verschillen tussen succesvolle en minder succesvolle bedrijven. Uit het onderzoek blijkt dat goed presterende bedrijven een diepgaande visie hebben op hun marktkansen, qua strategie en structuur innovatiever zijn, mensen holistisch benaderen en gericht zijn op duurzame relaties. Ze kennen hun risico’s en worden strenger in hun bedrijfsvoering als het gaat om de vermijding van die risico’s. Ten slotte reageren ze flexibel op veranderingen in de markt. Deze inzichten zijn nu geïntegreerd in de adviezen naar onze relaties. De eerste resultaten zijn al meetbaar.'
Auberge du Bonheur
Ralph Blaakenburg, chef-kok van Auberge du Bonheur, richtte zich voor zijn culinaire inspiratie op het buitenland. Hij is opgeleid in de klassieke Franse keuken, maar de laatste jaren was zijn vakantiebestemming toch steeds Italië: 'De Italianen waarderen producten en ingrediënten zoals ze zijn. Dat zie je terug in de vele traditionele gerechten met minimale toevoegingen. In een oud klooster in Zibello maakte ik kennis met een perfecte ham, die hier al bijna 400 jaar op dezelfde manier wordt bereid. Ik vroeg hun of aan de bereidingswijze ooit iets was veranderd. De vraag werd bijna ontvangen als een belediging. Mooie producten zoals kaas, zalm en jonge verse groenten blijven bij de Italianen zoals ze zijn.' Niet voor niets is het thema van BOB Back to Business dit jaar ‘Italië’.
Mutsaerts
Mutsaerts begeleidt ondernemers op financieel- en verzekeringsgebied en vindt haar inspiratiebron dicht bij huis. Tijn Mutsaerts, directeur: 'De belangrijkste drijfveer ligt bij onze cliënten. We helpen hen om hun doelstellingen te realiseren. We gaan hierin heel ver. We geven niet alleen inzicht in hun financiële situatie en helpen om de financiële risico’s in te perken, ook ontwikkelen we voor bepaalde doelgroepen speciale producten. Zo hebben we voor de advocatuur een eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering ontwikkeld. Deze is zo enthousiast ontvangen, dat we deze nu ook geschikt maken voor andere beroepsgroepen.' Freek Njio, mededirecteur: 'En als collega’s worden we natuurlijk ook aangedreven door het succes dat we gezamenlijk neerzetten. Dat zorgt dat je er elke dag weer voor wilt gaan.'
Holla Advocaten
Bij Holla Advocaten is in de afgelopen periode veel gebrainstormd over de nieuwe
strategie en visie. Volgens Maarten Letschert, advocaat en bestuursvoorzitter van Holla Advocaten, is dat al een heel inspirerend proces, want alle betrokkenen geven eens vanuit een ander perspectief hun input. Holla weet waar zij wil staan. Onder het motto ‘Hoogst Persoonlijk’ geeft Holla Advocaten aan dat zij betrokken blijft bij haar klanten. Of dat nu een lokale klant of een grote regionale klant is. Maarten Letschert: 'De inspiratie voor een dergelijk traject komt voort uit meerdere
bronnen. Gesprekken met collega’s en vrienden leveren inspiratie op, maar ook presentaties en colleges die je wel eens bijwoont. En dan is het ook nog eens inspirerend om die nieuwe ideeën binnen het bedrijf te implementeren en te zien groeien.'
Van Lanschot Bankiers
Net als alle banken heeft ook Van Lanschot Bankiers een heftige periode achter de rug. Hoewel de bank de financiële crisis zonder staatssteun goed heeft doorstaan, zijn de gevolgen nog steeds goed merkbaar. Bart Franken, directeur Van Lanschot Bankiers: 'Eigenlijk vormt de huidige situatie onze inspiratiebron. Juist in deze tijd willen we veel aandacht aan onze klanten schenken. Zij brengen duidelijk naar voren dat zij op zoek zijn naar een stabiele partner in business.' Berry van Gool, hoofd Private Wealth Management: 'We staan misschien wel bekend als een enigszins eigengereide bank, maar dit onderscheidt ons van veel andere aanbieders. We hebben de lat hoger gelegd, voor de klanten en voor onszelf. Een hoogwaardig advies is het bestaansrecht van onze bank. Daarnaast blijven we concurrerend, maar ook duurzaam en transparant.'
Gemeente Tilburg
Inspiratie en overheid? Een logische combinatie naar de mening van wethouder Erik de Ridder (Economie, Ondernemerszaken). 'Mensen met elkaar in contact brengen en op die manier mogelijkheden benutten en kansen creeëren. Daarin trekken wij samen op met onderwijsinstellingen en ondernemers. Die samenwerkingsverbanden typeren de kracht van de regio Midden-Brabant. Hier hebben we een term aan gegeven: Social Innovation. De komende jaren gaat u hier nog veel over horen.'