'Internet was nieuw en onbekend', herinnert Bas Fockens, commercieel directeur Datacon, zich. 'Daarom investeerden we veel tijd in informatieverspreiding. We stimuleerden bedrijven om een domeinnaam te registreren. Sommige volgden dit advies op. Andere vonden 125 gulden te veel geld voor ‘zoiets vaags’. Die kwamen een jaar later met de vraag of jansen.nl nog vrij was.' Maar het pionieren had ook voordelen. 'We hebben elke ontwikkelingsstap van het internet meegemaakt. We kennen de mogelijkheden als geen ander. Bovendien hadden we nauwelijks concurrentie. Dat gaf eenvoudig toegang tot grote bedrijven zoals Mars, Frans Maas, de Suiker Unie en Reed Elsevier.' Op dit moment levert Datacon met 37 medewerkers één of meer Microsoft gebaseerde ICT oplossingen aan zo’n 300 relaties.
eMarketing
De opkomst van het internet ging samen met de ontwikkeling van eMarketing. Veel ondernemers houden zich wel bezig met eMarketing, maar nog onvoldoende volgens Fockens. 'Om het internet ten volle te kunnen benutten, zullen ze zich moeten verdiepen in eMarketing. In feite zijn hiervoor slechts vier factoren nodig. De ondernemer moet in het bezit zijn van een website met een professioneel content management systeem. Hij moet doelgericht aan de slag met zoekmachinemarketing, zodat de website ook gevonden wordt. Via e-mailmarketing - liefst gekoppeld aan het CRM-systeem - kan hij zijn klanten en prospects actief benaderen. En ten vierde maakt webanalyse - bijvoorbeeld met behulp van Google-analytics - de klantconversie inzichtelijk en meetbaar. Nu kan hij zijn website verbeteren waar nodig. Wie deze vier elementen professioneel inzet, ziet zijn omzet via het internet omhoog schieten en vaak de omzetten via de reguliere verkoopkanalen overtreffen.'
Customer portal
Een belangrijke mogelijkheid binnen eMarketing is de inzet van een ‘Customer Portal’. Fockens: 'Met een Customer Portal kunnen ondernemers intensief contact houden met hun klanten. Een aansprekend voorbeeld hiervan is Internetbankieren. Via een inlogcode hebben klanten op elk gewenst moment inzage in hun gegevens. Deze service speelt geweldig in op de behoefte van de klant om als individu benaderd te worden. De moderne klant wil zijn leverancier op elk moment kunnen aanspreken en 24/7 een ontbrekend onderdeel kunnen bestellen. Voor de ondernemer betekent een Customer Portal meer omzet, een verbeterde klantenservice en een flinke kostenbesparing. Dat maakt een Customer Portal tot een belangrijke ‘do’. Veel ondernemers zagen na inzet van een Customer Portal hun omzet via internet verdubbelen.'