De Rooi Pannen: Met beide benen in de praktijk

De Rooi Pannen, centrum voor ondernemersonderwijs, is een onderwijsinstelling die jongeren opleidt voor de branches handel, horeca, toerisme/recreatie en vormgeving. “Leerlingen komen van steeds verder om bij ons onderwijs te volgen”, vertelt Tiny Pheninckx, voorzitter van het college van Bestuur. De Rooi Pannen werkt nauw samen met het bedrijfsleven. Leerlingen lopen er stage, ondernemers geven gastcolleges en praten mee over de inhoud van het onderwijs.


Uitgave: Dec 2010-Jan 2011
Thema’s: Opleidingen

De Rooi Pannen heeft vestigingen in Tilburg, Eindhoven en Breda. De Tilburgse vestiging aan de Ringbaan West is de grootste. Pheninckx: “We staan vooral bekend als MBO-opleider voor de horeca, maar we hebben ook afdelingen voor onderwijs in handel, vormgeving, toerisme/recreatie en twee VMBO-afdelingen.” De MBO-opleidingen hebben alleen bestaansrecht als ze goed aansluiten op de praktijk. Pheninckx: “Daarom betrekken we ondernemers op verschillende manieren bij onze opleidingen en staan we als organisatie met beide benen in de praktijk.”

Stagebedrijven welkom
De Rooi Pannen organiseert een keer in de twee jaar de Ondernemersavond. “Hiermee bedanken we het bedrijfsleven voor de goede samenwerking. De laatste editie hadden we ruim 450 gasten. Het is positief dat zij ons bezoeken op een van hun schaarse vrije avonden. Samenwerken met het bedrijfsleven, onder andere via stages, is voor ons als beroepsopleiding van levensbelang.” Daarnaast zijn er ondernemers en vertegenwoordigers van bedrijven die gastcolleges geven of die zitting hebben in een van de klankbordgroepen. Hierin wordt de inhoud van de opleidingen en de examinering geëvalueerd. Pheninckx: “En we hebben een businessclub van oud-leerlingen die ieder jaar een aantal evenementen organiseert.” Hoewel De Rooi Pannen veel stagebedrijven in portefeuille heeft, zijn nieuwe bedrijven altijd welkom. “Dit kunnen allerlei soorten bedrijven zijn, van hele grote tot kleine familiebedrijven. Voor ons is van belang dat we iedere leerling een plaats kunnen bieden die aansluit op zijn of haar wensen. Belangstellenden mogen zich dus altijd bij ons aanmelden”, aldus de bestuursvoorzitter.

Praktijkervaring
Het beleid van De Rooi Pannen heeft drie speerpunten. Pheninckx somt op: “Doorstroom van het VMBO naar het MBO, het behouden van onze kleinschaligheid en het in huis halen van de praktijk.” Wat dit laatste punt betreft: leerlingen van De Rooi Pannen doen op school veel praktijkervaring op. Het onderwijsinstituut telt in Tilburg, Eindhoven en Breda een indrukwekkend aantal praktijkruimtes. Er is onder andere een winkelcentrum van 2.800 m2, een brood- en banketwinkel, tien keukenrestaurantcombinaties en drie onderwijshotels met in totaal 55 kamers. Pheninckx: “Het enige verschil tussen onze interne en de externe praktijk is, dat bij ons commerciële doelstellingen zoals het maken van winst nauwelijks een rol spelen. Het gaat er om dat leerlingen onderwijskundige doelen halen. Er mogen fouten gemaakt worden, dus ze kunnen dingen uitproberen en zich ontwikkelen.”

Nieuwe vormgeving
De kleinschaligheid zit in de tien aparte lesgebouwen; iedere afdeling heeft een eigen gebouw met een eigen aula, een eigen kantine en eigen medewerkers. Pheninckx: “Iedereen kent elkaar in ieder geval van gezicht, detectiepoortjes hebben we dan ook niet. Ons nieuwste gebouw in Tilburg is dat van de afdeling Vormgeving. Deze richting viel onder Handel, maar omdat dat een te grote afdeling werd, hebben we Vormgeving zelfstandig gemaakt. Het nieuwe gebouw is in januari 2010 geopend. Het hele pand straalt het vak vormgeving uit, het is van binnen en van buiten strak, de kleuren zijn fel en het dak is zo gebouwd dat de lichtinval binnen optimaal is.” Vormgeving leidt op voor een groot aantal beroepen in onder andere de richtingen etaleren, signmaking, standbouw en belettering.

Competentiegericht
Vijf jaar geleden maakte het eindtermonderwijs in het MBO plaats voor competentiegericht onderwijs. Dit kreeg al snel het stempel dat leerlingen teveel vrijheid genoten. Pheninckx is het daar wat De Rooi Pannen betreft niet mee eens. “Volgens ons verschillen beiden niet erg van elkaar. Wij werken al jaren competentiegericht, want volgens ons is dat: onderwijs bieden in de bedrijfs-context. Als je zoveel praktijk in huis hebt als wij, dan bied je dat dus al. Wel zijn we meer nadruk gaan leggen op de vorming van leerlingen op een ander gebied dan kennis en praktische vaardigheden. Namelijk in houding: hoe moet je omgaan met mensen en hoe moet je ze als klant benaderen. Van stage-begeleiders uit de praktijk hoorden we altijd dat het bijbrengen van de juiste houding ontzettend belangrijk is.” De Rooi Pannen is ook een school met structuur. “We stellen eisen aan leerlingen; ze zijn verplicht om de lessen te volgen. Bij afwezigheid bellen we hun ouders, ook als ze al achttien jaar oud zijn. In de interne praktijk moeten ze zich kleden en gedragen zoals ze het op een stage extern ook moeten. Alle leerlingen hebben ook in het competentiegericht onderwijs nog steeds een lesrooster, theorie- en praktijklessen en een vaste klas met een mentor. Hierdoor is het op De Rooi Pannen geen vrijheid-blijheid. De reden dat steeds meer leerlingen en ouders voor ons kiezen, is deze structuur.”

< Alle thema's