Vrouw in Business: Floor Appels

Floor Appels is opvallend jong voor de functie die zij bekleedt. Op 29-jarige leeftijd manoeuvreert zij als directeur van Appels Makelaardij door de economische crisis. Welke weg bewandelt zij hierbij? En maakt de crisis haar wanhopig of juist helemaal niet?


Uitgave: Dec 2010-Jan 2011
Thema’s: Makelaardij Vrouw in Business

Appels makelaardij is een familiebedrijf, waarvan Floor Appels de derde generatie is. Opa Lou Appels start het bedrijf in 1938 met twee poten: aan de ene kant de makelaardij en aan de andere kant de verkoop van verzekeringen. In 1962 neemt zoon Louk Appels het bedrijf over en voegt er een derde poot aan toe: hypotheken. Sinds september 2008 voert Floor Appels er de scepter. Dat is ongeveer het moment dat de crisis de economie verlamt en huizenbezitters massaal kiezen om beslissingen op het gebied van huisvesting voorlopig in de ijskast te zetten. Floor Appels ziet dit vooral als een uitdaging. Waar anderen bij de pakken neer gaan zitten, beslist zij om duidelijke keuzes te maken. De sleutelwoorden in haar beleid: maatwerk in dienstverlening, lange-termijn-relaties en kwaliteit.

Vastbijten
Floor Appels is tenger en klein van stuk, maar vrijwel onmiddellijk wordt duidelijk dat we te maken hebben met een vakvrouw, uitgerust met een goedgevulde rugzak om haar functie uit te voeren: “Ik heb altijd geweten dat ik het bedrijf wilde opvolgen. Ik ben dus al jong begonnen om me hierop voor te bereiden. Ik heb de HEAO-opleiding Management, Economie en Recht doorlopen, met als specialisatie Vastgoed en Makelaardij, aangevuld met de master ‘European Real Estate’. Dankzij deze laatste opleiding ken ik de denkwereld van ontwikkelaars en exploitanten en kan ik hen adviseren hoe zij hun aanbod kunnen afstemmen op de wensen van de consument.”

Tweesporenbeleid
Tijdens de opleidingen beklimt Floor diverse malen het podium: “Het was onderdeel van de opleiding om de stukken die je had geschreven te verdedigen. Dat heeft me geleerd om mezelf neer te zetten. En dat kwam me weer uitstekend van pas tijdens het moment waarop ik het stokje officieel overnam. We hebben dit groots gevierd in het Jan van Besouwhuis in Goirle. Daarna was het tijd om mijn strategie te bepalen binnen Appels Makelaardij.” Floor kiest voor een tweesporenbeleid. Enerzijds gaat zij voor de persoonlijke benadering, gecombineerd met de hoogst mogelijke kwaliteit. Anderzijds kiest zij ervoor om de automatiseringsmogelijkheden voor haar branche ten volle te benutten. “Internet is niet meer weg te denken in de makelaardij. Maar met alleen internet komen verkopers er niet in deze tijd. Het is moeilijker dan ooit om de juiste koper te vinden. Dat vraagt om vakmanschap en deskundige begeleiding van het volledige traject.”

Vertrouwen creëren
Het doordachte beleid kan er niet voor zorgen dat de crisis aan Appels Makelaardij voorbij gaat. Er moet flink worden bezuinigd. Alle kosten worden tegen het licht gehouden en er wordt gekeken waar kan worden gesneden. “Op zulke momenten is het belangrijk dat je achter je keuzes blijft staan. We hebben dus zeker bezuinigd, maar uitsluitend binnenskamers. We hebben niet ingeleverd op de kwaliteit van de dienstverlening. De klant krijgt nagenoeg onbeperkte aandacht en  zaken die de verkoop bevorderen en die specifieke deskundigheid vragen, besteden we nog steeds uit. Daarnaast hebben we de vruchten geplukt van onze sterke positie in Goirle. Sinds 1938 is Appels Makelaardij in bijna elke woning in Goirle meerdere keren binnen geweest. Voor veel klanten zijn we de dorpsmakelaar, die hen alles kan vertellen over de woning die ze op het oog hebben. Dat heeft ons erg geholpen om ook in deze magere tijden brood op de plank te krijgen voor het hele team.”

Gezond bewustzijnsniveau
De crisis heeft niet alleen invloed op het financiële vlak, hij doet ook veel met de sfeer binnen het bedrijf. Maar verrassend genoeg ziet Appels op dit gebied alleen maar voordelen. “Laat ik beginnen met te zeggen dat de crisis goed is voor de wereld. Het brengt ons terug op een gezond bewustzijnsniveau. De tijd waarin alles mocht en alles kon is voorbij. Daar worden we alleen maar beter van. Binnen Appels Makelaardij heeft de crisis gezorgd voor een groot saamhorigheidsgevoel. De makelaars laten zien dat ze binnen de club willen blijven. Als er twijfel is over een beslissing, steken ze de koppen bij elkaar om de beste oplossing te bedenken. Ze maken tijd voor de klant. Ze vragen, vragen en vragen door. Zo leren ze de klant kennen, waardoor ze het product kunnen leveren waarnaar hij op zoek is.” In de mannenwereld, die de makelaardij toch is, voelt Floor zich uitstekend. “Ik heb graag mannen in mijn omgeving. Ik kan moeilijk omgaan met onderhuidse gevoelens, met dingen die blijven sudderen. In een mannencultuur kom je die minder tegen. Dat wil overigens niet zeggen dat de vrouwelijke kwaliteiten binnen onze organisatie niet ruimschoots aanwezig zijn. Mijn vader kon zich inleven in zijn relaties, op een manier die een vrouw hem niet snel zal verbeteren. Wat dat betreft heb ik een geweldige leermeester gehad. Uiteindelijk draait in de woningmakelaardij alles om emoties. Je hebt er niets aan om deals af te dwingen, in een dorp waarin iedereen je kent. We blijven inzetten op de lange-termijn-relatie. Daarom ben ik altijd goudeerlijk in mijn adviezen.”

< Alle thema's