Binnen Moonen is er heel gericht aandacht voor innovatie van communicatie met als doel verhoging van de effectiviteit van de communicatie, optimalisering van samenwerking en een beter eindresultaat. Volgens Peter van de Kerkhof, directeur van Moonen onderhoud & renovatie is de basis van elke innovatie creativiteit: 'Het fundament van creativiteit is weer gelegen in het leggen van nieuwe, vernieuwde verbindingen. Dat kan alleen als je met voldoende zelfvertrouwen en een gezond gevoel voor eigenwaarde vastgeroeste gedachtes en heersende opvattingen durft te doorbreken.'
De echte dialoog
De dialogen in onze alledaagse praktijk zijn volgens Peter nauwelijks echte dialogen te noemen: 'Het zijn toch meestal verkapte wij-zij gesprekken waarin de baas zijn medewerkers eenzijdig informeert, de arts zijn patiënt ‘vertelt’, de voetbalcoach zijn spelers opdrachten geeft, een opdrachtgever zijn opdrachtnemer instrueert en controleert. Allemaal heel herkenbaar, maar ook volledig voorbijgaand aan het kenmerk van elke dialoog: een gesprek vanuit twee of meer richtingen. Op die manier komt er niets terecht van samen zaken bespreken, nieuwe oplossingen bedenken, een bestekplan schrijven of een tactiek bedenken: ieder heeft een rol, praat alleen vanuit die rol en zorgt dat hij/zij er in het gesprek zo goed mogelijk uitkomt.'
Edward de Bono
Peter van de Kerkhof werd met het invoeren van de echte dialoog ondersteund door Rob de Haas, een erkend De Bono Mastertrainer. 'De echte dialoog hebben we nu met Moonen een aantal keren in de alledaagse praktijk toegepast. De term ‘innovatief communiceren’ was hierbij de trigger.' Het innovatieve karakter van de bijeenkomsten met onder andere Vivare, Woonlinie en Volkshuisvesting Arnhem werd bepaald door de volgende onderdelen:
• Het gebruik van beelden. Bijvoorbeeld: ‘Zoek een foto uit die past bij de huidige kwaliteit en de gewenste kwaliteit van onze samenwerkingsprojecten’. De uitdrukking: ‘een beeld zegt meer dan duizend woorden’ komt hier volledig tot zijn recht. Deelnemers zijn iedere keer weer verrast door de eigenwijze, open toelichtingen. Door de ‘persoonlijke tint’ die elke bijdrage levert, draagt deze werkvorm bij aan een prettige, open sfeer en de juiste toon is meteen gezet;
• Het benoemen van vanzelfsprekendheden. Wat zijn de heersende en dominante opvattingen bij zowel opdrachtgevers als opdrachtnemers, en met elkaar bespreken welke opvattingen je wilt koesteren en welke je zou willen doorbreken;
• De toepassing van parallel denken -gelijktijdig denken vanuit één denkrichting- om het accent te leggen op de dialoog, een meer constructieve wijze van communiceren. Hiervoor gebruikten we tijdens de sessie o.a. Edward de Bono’s zes hoeden aanpak (zie www.edwarddebono.com);
• De bewuste toepassing van een aantal creatieve denktechnieken om tot geheel andere, vernieuwende inzichten te komen (ideeën over andere vormen van samenwerken, projectmatig werken, partners, producten en diensten); Serieuze creativiteit is een ‘hard’ vakgebied. Het is hard en constructief werken en heeft niets van doen met alleen maar ‘de benen op tafel’;
• Het gezamenlijk vaststellen van de belangrijkste inzichten met behulp van een criteriamatrix. Je bedenkt samen drie tot vijf criteria waarlangs je de belangrijkste inzichten, ideeën en oplossingen, legt;
• Bij het gebruik van creatieve en parallelle denktechnieken, waarin elke activiteit strak in tijd wordt bepaald, is het tempo van de te bespreken onderwerpen zo’n 25 - 40 % hoger dan in traditionele bijeenkomsten. Rob de Haas: 'Zonder uitzondering waren alle deelnemers verrast over zowel het open karakter van de bijeenkomsten als de resultaten. Er waren concrete ideeën om meer helderheid te krijgen aan de voorkant van een traject (wat willen we nu precies, wat verwachten we exact van elkaar) zodat vanaf de start bij alle betrokken partijen in de keten een gevoel ontstaat van eigenaarschap en iedere partner op het juiste moment erbij betrokken wordt.' Van de Kerkhof: 'Daarnaast werd aangegeven hoe belangrijk het is om je kwetsbaarder op te stellen in de samenwerking. Als alle deelnemers niet alleen denken aan hun eigen belang, maar aan het belang van het totale, verantwoordelijke team, dan, en alleen dan pas, ontstaat de zo wenselijke situatie dat de som der delen meer is dan het geheel. En dan kom je met z’n allen in een bijzonder aantrekkelijk gebied van ongekende mogelijkheden en nieuwe inzichten.'