Autobedrijf Tigchelaar: Niets is vanzelfsprekend

In 48 uur tijd de naam Tigchelaar Groep de wereld in sturen is een behoorlijke exercitie. Daar ging een turbulent jaar aan vooraf. Bespiegelingen met Boelo Tigchelaar en Peter Nouwen over de overname van de Van de Ven Autogroep door Tigchelaar.


Uitgave: Jan-Feb 2012
Thema’s: Autobedrijf Mobiliteit

“We zijn allemaal mee overgegaan”, vertelt Peter Nouwen in zijn Tilburgse kantoor. Hij blijft aan als directeur van de vier nieuwe Tigchelaar vestigingen. “De broers Tigchelaar wilden mij er graag bij houden. Ook alle mensen van de vier Van de Ven Autogroep vestigingen zijn mee overgegaan.” “De eerste gesprekken gingen meer over samenwerken met de Van de Ven Autogroep”, zegt Boelo Tigchelaar, algemeen directeur. “Gaandeweg ontstond het idee om het bedrijf over te nemen. Dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Het zijn twee mooie autobedrijven met in de basis dezelfde bedrijfsfilosofie. De insteek van een familiebedrijf is anders dan van een beursgenoteerde firma. Omzet en winst zijn natuurlijk belangrijk, maar werkgelegenheid en sfeer ook. Het moet een bedrijf zijn waar mensen zich thuis voelen en dat ook uitstralen. Dat gaat boven winstbelang.”

Jeep
De Tigchelaar Groep in Breda nam per 1 oktober 2011 vier van de vijf autodealers van de Van de Ven Autogroep in Tilburg over. Door de overname groeit het aantal medewerkers met 80 personen naar ruim 200, het marktpotentieel voor Ford van 3 procent naar 6 procent en het aantal vestigingen van 3 naar 7. Tigchelaar heeft nu in alle zeven vestigingen Ford, in drie Fiat, in twee Seat en Skoda en in één Alfa Romeo en Lancia. Vanaf 1 januari 2012 wordt ook Jeep aan het gamma toegevoegd. De Van de Ven Autogroep zet onder leiding van Walter van de Ven de vestiging in Vessem voort. Zijn broer Johan stapt uit de business.

Familiebedrijf
Tigchelaar: “Het is fi jn dat de Van de Ven Autogroep ook een familiebedrijf is. Qua mentaliteit kun je doorgaan op het niveau waarop je al bezig was.” Nouwen: “Andersom geldt dat ook. Medewerkers vinden het plezierig te weten dat er twee gezichten zijn waar ze voor werken. Die persoonlijke touch is belangrijk.” Het was in het geval van Boelo Tigchelaar en zijn broer Wijnand overigens helemaal niet zo vanzelfsprekend dat ze het familiebedrijf over zouden nemen. “Het lijkt voor de buitenwereld logisch, maar dat is het helemaal niet en dat geldt voor mijn kinderen ook. Een bedrijf leiden is iets wat je verschrikkelijk leuk moet vinden om het vol te kunnen houden en dan moet je er ook nog eens de capaciteiten voor hebben. Tegen ons werd gezegd: we zien wel als het zover is. En ik zei zelf op een gegeven moment: één ding ga ik nooit doen en dat is het bedrijf van mijn vader in.”

pag 23 Tigchelaar
Overheid
Tigchelaar rook aan het vak door bestelen vrachtwagens te gaan verkopen en ontdekte hoe divers de branche is. “Het is een boeiende branche met een heel eigen karakter, anders dan andere branches. Je hebt direct met marketing en sales te maken, maar ook after sales en wetgeving drukken een belangrijke stempel. De manier waarop de overheid omgaat met mobiliteit betekent dat ieder jaar een ander jaar is. Daarmee blijf het op zich al een uitdaging. Zo ben ik er toch ingerold. Bij mijn broer is het net zo gegaan. Hij kwam als bouwmanager binnen.”

Blijf in dialoog
“Niets is vanzelfsprekend. Ga daar maar van uit als je als ondernemer denkt over het overnemen van een bedrijf”, waarschuwt Tigchelaar. “Houd er rekening mee dat de helft van de zaken, waarvan je denkt dat je ze tot in de puntjes geregeld hebt, misgaat.” “We hebben een checklist gemaakt waar we allemaal aan moesten denken”, vertelt Nouwen. “Wie moeten we informeren, hoe, op welk moment en welke contracten blijven in stand?” Tigchelaar: “De overnemende partij moet zorgen dat hij geen procedures gaat opleggen, maar moet in dialoog blijven. Beide partijen kunnen de beste manier van werken hebben. Je moet op zoek gaan naar de beste van alle werelden. Dan krijg je betrokkenheid van je medewerkers en vertrouwen als ze zien dat ze serieus worden genomen.” “De overnemende partij moet niet de overheersende partij worden”, vult Nouwen aan. “Want dat is funest voor alle processen die volgen. Het helpt wel mee dat alle leidinggevenden mee over zijn gegaan.” Tigchelaar: “Bij beursgenoteerde bedrijven worden andere keuzes gemaakt, maar wij hebben juist gekozen voor stabiliteit en de leidinggevenden aangehouden.”

Samensmelting
Afgelopen week vond tijdens een feest de samensmelting plaats. Nouwen: “Dan merk je dat de club divers is, maar ook heel homogeen. De mentaliteit is vergelijkbaar en mensen zijn dezelfde aansturing gewend. Het is best lastig om van zeven vestigingen een eenheid te maken. Je hebt ook rekening te houden met de lokale aanpak. Breda en Tilburg zijn andere bedrijven en hebben andere klanten dan de dorpen erom heen. Dat moet je respecteren en daar waar mogelijk toch zoveel mogelijk eenheid van aanpak en procedures bewerkstelligen. Je moet ook mensen uitwisselbaar kunnen maken. Dat is ook de reden waarom we ervoor gekozen hebben op alle logodragers Tigchelaar te zetten.” Daarmee beginnen de vanzelfsprekendheden weer langzamerhand toe te nemen.

< Alle thema's