Holla Advocaten: Succes dankzij marketing

Zelf sleutelen aan je status. Inzien dat het advocatenberoep een andere invulling nodig heeft. “De rol die de klant van zijn advocaat verwacht is anders dan die van vroeger”, aldus Maarten Letschert, bestuursvoorzitter en advocaat bij Holla Advocaten.


Uitgave: Jan-Feb 2012
Thema’s: Advocatuur Het Nieuwe Werken

‘Gerechtigheid verdraagt geen ijdelheid’ schreef de Amerikaanse auteur Tom Wolfe. Die uitspraak past goed bij wat Maarten Letschert in de Tilburgse vestiging van Holla Advocaten vertelt. “Onze rol is totaal anders dan die van vroeger, toen de advocaat een van de notabelen van het dorp was”, stelt hij. “We zijn een ‘gewone’ dienstverlener geworden. Mensen kunnen eisen stellen, over je klagen en naar een ander stappen.” Het is de uitkomst van een traject dat het bestuur van Holla Advocaten zo’n drie jaar geleden begon. Holla Advocaten heeft zich geconcentreerd op een nieuwe marktbenadering en een nieuwe manier om met klanten om te gaan. Dat het anders moest, was glashelder. “Je moet niet meer afwachten tot de klant met een probleem komt. Wij willen met hem over zijn business praten. Weten tegen welke problemen hij aanloopt. Als je weet waar de klant mee bezig is, kun je eerder het probleem voorzien of bijsturen.”

Juridische huisarts
“De ‘juridische huisarts’ bestaat niet meer, zeker niet in een organisatie als de onze. Het was een term voor een advocaat die alles doet. Met zeventig advocaten kun je je permitteren om super gespecialiseerde advocaten op één bepaald rechtsgebied te creëren. Die specialist heeft bij wijze van spreken 69 anderen die voor hem de boer opgaan om werk binnen te halen. We gaan op heel specifieke gebieden mensen ‘kanaliseren’.” Holla Advocaten werkt aan het samenstellen van kolommen, waarin kennis van een bepaalde branche gebundeld is. “Onze advocaten verzamelen hun kennis in die branche en gaan client based samenwerken voor één klant. Zo krijgen we bijvoorbeeld voor de zorg een vastgoedspecialist, iemand die arbeidsrecht doet en weer een ander die gespecialiseerd is in gezondheidsrecht. Dat betekent het een en ander voor de interne organisatie. Het komt echt op samenwerken aan. Dat is een cultuurverandering waar we volop mee bezig zijn.”

pag 14 - Holla advocaten pand
Top 25
“We moesten eerst definiëren wat we willen, wat wordt onze markt en waar willen we naar toe?” Wat Letschert verbaast is hoe je al direct opvalt enkel door je uitingen te stroomlijnen en je zo te positioneren. “We behoren tot de top 25 van de Nederlandse advocatenkantoren. Met die boodschap zijn we onszelf sterk neer gaan zetten bij de doelgroepen die we voor ogen hebben, zoals MKB+, overheden en zorginstellingen. Daardoor komen we al bij een belangrijk deel van de doelgroep in de picture en worden we door grote bedrijven serieus genomen. Het zijn de grondbeginselen van marketing, maar het werkt wel.” De omvang van het bedrijf (drie vestigingen) biedt garantie voor continuïteit. “We zijn een bijzonder goed alternatief voor de Randstad. We kunnen onze mensen zelf opleiden en de betere studenten binnenhalen. Die leggen we vervolgens in de watten. Vanuit onze eigen Academy bieden we ze een opleiding aan, wisselen we kennis uit met de universiteit en iedereen krijgt een externe personal coach.”

Vertrouwensband
Het jaar 2012 ziet Letschert dan ook positief tegemoet. Door nieuwe kansen te creëren en via Het Nieuwe Werken. “Als het over Het Nieuwe Werken gaat waar iedereen het over heeft, flexibel en zo, dan doen we dat in feite ook. Iedereen kan vanuit huis in alle systemen en gewoon doen wat hij op kantoor ook doet. Daar hebben we enorm in geïnvesteerd. Voor ons is dat redelijk revolutionair. Vroeger fietsten we met dossiers rond.” Bij Holla Advocaten houdt het Nieuwe Werken echter meer in. “Wil ik vóór in het proces komen dan moet ik niet in alle gevallen vasthouden aan mijn standaard uurtarief. Advocaten worden over het algemeen ‘duur’ gevonden en dat weerhoudt klanten ervan ons te bellen. Daarom hebben we bijvoorbeeld een ‘helpdeskformule’ ingericht. We helpen de klant op weg. Medewerkers van die klant mogen ons bellen voor eerstelijnsadviezen. Daar maken we vooraf een afspraak over, zodat de klant niet bang hoeft te zijn dat de meter telkens heel hard gaat lopen. In die helpdesk-formule zien we dat er op een gegeven moment veel vragen over bijvoorbeeld een specifiek onderdeel van het arbeidsrecht zijn gesteld. Dan bieden we de klant een training aan op dat gebied.” Een ander aspect is dat Holla Advocaten hoogst persoonlijk wil werken. Elke klant heeft een vast contactpersoon binnen de organisatie. “Ik zeg altijd: denk je eens in dat je als patiënt bij een dokter komt. Zo voelt die klant zich bij jou ook. Het gaat om een vertrouwensband. We realiseren ons dat vaak niet, want het gaat voor ons vooral over papier en juridische zaken, maar voor de klant zitten er heel veel emoties bij. Daar moet je oog voor hebben.”

< Alle thema's