Indicia: Interactie daar staan we voor

Apps en social media zijn booming en iedereen wil online. Maar met welk doel? Weinig bedrijven hebben daar een duidelijk antwoord op. Indicia wel. Mensen bereiken is nu net waar ze goed in is.


Uitgave: Jan-Feb 2013
Thema’s: ICT Mobiele applicatie (App)

Het drie verdiepingen tellende kantoor met zo’n 80 medewerkers is uitgerust met een strak en modern helderwit design. De sfeer op de werkvloer voelt open en energiek. Tot meer dan een half jaar geleden zat Indicia nog een paar meter verderop. ‘Maar toen bevonden we ons op de tweede verdieping’, lachen de collega’s. ‘Wat er beneden op straat gebeurde, daar hadden we geen weet van. Nu zien we passanten langs lopen, auto’s die voorbij rijden. Dat brengt een heel andere dynamiek met zich mee. Verfrissend.’

DNA
Traditioneel gezien zag de markt waarin het bedrijf aan de Spoorlaan zich bevindt
er tien jaar geleden heel anders uit. Een deel ervan hield zich bezig met consultancy, een ander deel werd vertegenwoordigd door reclamebureaus. En op het moment dat bedrijven hun producten online wilden zetten, kwam daar de techniek bij kijken. In huiselijk vakjargon spreken we van respectievelijk ‘de blauwe pakken, de creatievelingen en de vierkante koppen’. Indicia, dat sinds 1996 bestaat, zag grote potentie in het samensmelten van deze afzonderlijke DNA-strengen en ging hier vlak na haar oprichting al mee aan de slag.

Optimale communicatie
‘Zonder het juiste advies met het juiste plaatje en de juiste techniek heb je slechts
een halffabricaat’, zegt Dennis van den Broek (38). ‘We stemmen deze onderdelen perfect op elkaar af. Elke dag werken we met elkaar samen aan één product en zorgen we ervoor dat bedrijven optimaal kunnen communiceren met hun klanten en/of medewerkers. Dit doen we via web en mobiele applicaties en social media. Klanten kunnen zowel businessklanten of eindconsumenten zijn. Wie zich richt op zijn eigen medewerkers, benut op deze wijze slim het menselijk kapitaal binnen zijn eigen organisatie.’

Samenwerking
De medewerkers van Indicia zijn door de nauwe samenwerking goed op elkaar ingespeeld. Bepaalde patronen in klantvragen worden door de deskundige teams snel herkend. De resultaten zijn voor henzelf soms ook verrassend. ‘Als je verder kijkt dan je eigen specialisme en anderen aanvult, ben je samen tot verbluffende dingen in staat’, ervaart de creatief directeur. ‘Door die close verbinding binnen verschillende disciplines hebben we onze klanten veel te bieden.’ Philips, Wolters Kluwer, IKEA, Univé en Bavaria zijn een paar van hen. Maar ook kleinere bedrijven binnen het MKB varen wel bij de diensten van Indicia.

Mobiele apps
Iedereen wil tegenwoordig op elk moment interactie met zijn doelgroep kunnen hebben via een mobiele applicatie. Maar velen weten niet precies met welk doel. Ook bedrijven. ‘Wij kijken business-wise hoe en in hoeverre zo’n app een bedrijf kan ondersteunen’, aldus Van den Broek die zich bezighoudt met het neerzetten van strategieën rondom apps en met concepten achter klantvragen. ‘Denk bijvoorbeeld aan apps die ervoor zorgen dat de financiële afdeling van een bouwbedrijf precies weet wanneer een klus geklaard is zodat facturering meteen plaats kan vinden. Of aan mobiele apps waarop medewerkers via een iPad onderweg kunnen inloggen om hun werkzaamheden te kunnen rapporteren. Resultaten? Een gezonde cashflow en vlotte werkprocessen.’

Nieuwe concurrentiedenken
Veel reclamebureaus bieden social media aan en vertalen reclamedenken naar het social media platform. Maar Indicia gaat binnen social media op zoek naar de specifieke ‘tone of voice’ van een bedrijf. Die kan heel anders zijn dan wat de onderneming op tv, radio of in de folders laat zien. ‘Men moet zich hierbij losmaken van het ouderwetse concurrentiedenken’, legt hij uit. ‘Bij social media heb je namelijk heel andere concurrenten. Schoonmoeders, hockeyvriendinnen, collega’s. De doelgroep wordt eindeloos bestookt met berichten van merken van totaal andere producten. Daarbinnen moet je als bedrijf zien op te vallen en relevant zijn.’

Competenties
Bij Indicia draait alles om interactie. Zo wordt daar de door henzelf ontwikkelde
Total Performance Academy ingezet; een tweejarige training die ook in de betaalde voetbalwereld wordt toegepast. Deze oplossing heeft als doelstelling om het maximale uit medewerkers te halen. ‘Daar rolt een bepaalde visie uit die je vervolgens naar alle medewerkers kunt vertalen’, zegt Jacques Grandjean (36), marketingmanager. ‘Net als een team op het veld is een bedrijf niet veel anders. Het wil winnen, competenties zichtbaar maken en ze naadloos op elkaar afstemmen voor nog betere resultaten. De training biedt overzicht en inzicht in potentie en is voor elk bedrijf geschikt.’

Huwelijk
Ze raken niet uitgepraat over hun vak. Van den Broek wilde met zijn grote interesse voor informatica altijd al op een creatieve manier met techniek bezig zijn. En Grandjean die twee jaar geleden nog een eigen DTP studio had, kan zijn passie kwijt in de (online) marketing. Nieuwe dingen maken, samen een onbekende route inslaan en vervolgens het succes ervan vieren, daarin zit hun kick. ‘Veel klanten zijn opgelucht dat ze sámen met ons aan een project werken’, weet Van den Broek. ‘Het is een soort huwelijk waarbij we het kindje gezamenlijk grootbrengen. Met daarin natuurlijk alle ruimte voor discussies.’ ‘Allicht’, merkt Grandjean gis op. ‘Zonder discussies geen goed huwelijk, toch?’

< Alle thema's