Jan Vis Artiesten en Evenementen: Proberen trends voor te zijn

Op 1 april bestaat Jan Vis artiesten en evenementen vijftig jaar. Dan vertegenwoordigt het familiebedrijf een halve eeuw bijzondere muziek- en entertainmentgeschiedenis. Maar wist u dat de familie Vis net zo uniek is in het organiseren van bedrijfsevenementen?


Uitgave: Jan-Feb 2013
Thema’s: Evenementen Entertainment

'Jan Vis verstaat de kunst van het programmeren’ blokletterde de krant een paar decennia geleden. Dat klopt, want het bedrijf is niet alleen het oudste entertainment-bureau van Nederland, maar het staat ook bekend om zijn unieke concepten. Zo zette het als een van de eersten dance op het programma en introduceerde het avondvullende programma’s met orkesten en artiesten. ‘Het is een kwestie van kijken naar wat nieuw is of kan zijn’, stellen Jan Dirk en Brigitte Vis. Gelet op het succes van het bedrijf zit het talent om onverwachte mogelijkheden te zien, overduidelijk in de genen.

Pionier en allrounder
‘Van oorsprong zijn we een allround bureau’, vertelt Jan Dirk Vis. ‘Ons aanbod
omvat zowel pop, dance, Nederlandstalig, house als klassieke muziek en onze stal herbergt zowel Albert West als Ali B en de Vengaboys. Maar we beperken ons allesbehalve tot de muziek- en entertainmentwereld. Integendeel, we kijken altijd verder; vaak zelfs naar concepten die eigenlijk niet in onze lijn passen. De komende periode bijvoorbeeld komen we met nieuwe producten die bestaan uit verrassende combinaties van kunst, cultuur en entertainment. Eigenlijk proberen we de trends voor te zijn.’ ‘En blijkbaar slagen we daar goed in want anderen volgen ons meestal in wat we doen’, voegt zus Brigitte er aan toe. Ik denk bijvoorbeeld aan het inzetten van bekende Nederlanders bij een presentatie of evenement. Alles wat ‘top’ is, trekt mensen aan; het maakt niet uit of het om een topsporter of toppoliticus gaat. Bekendheid is een product dat verkoopt en dus gingen we nadenken hoe we dat product optimaal in de markt konden zetten. Het resultaat van die denkoefening was de 'greet- and meetformule'. Daarmee boorden we toentertijd een compleet nieuwe markt aan. Die pioniersgeest zorgt samen met onze flexibiliteit en creativiteit, dat wij al vijftig jaar een top-5-speler zijn.’

Niets is onmogelijk
‘Bij alles wat we doen, zoeken we naar wat het beste bij onze klant past’, aldus Jan Dirk. ‘We kruipen als het ware in zijn huid. Als een bedrijf bij ons aanklopt voor een themafeest, productpresentatie of incentive, proberen we allereerst een duidelijk beeld van dat bedrijf te krijgen. Wat is de bedoeling? Wil de klant een boodschap meegeven of heeft hij een bepaalde uitstraling voor ogen? En welke stijl hoort daar dan bij? Het kan daarbij gaan om een kleinschalige, intieme bijeenkomst, maar evengoed om een overweldigend gebeuren voor 50.000 man. Klanten weten uiteraard dat zij bij ons terechtkunnen voor het entertainmentgedeelte. Maar zij kunnen ook kiezen voor het totaalpakket en in dat geval nemen we alle onderdelen van het evenement voor onze rekening: van het versturen van de uitnodigingen tot en met het bloemetje op de tafel. Alles kan en niets is onmogelijk.’

Geen loze beloften
Heeft succes ook nog valkuilen, willen we weten? ‘Jazeker’, luidt het antwoord, ‘maar we hebben van onze ouders wijze lessen meegekregen: blijf met beide benen op de grond en blijf dichtbij jezelf. Geef met andere woorden geen geld uit dat er niet is. Voor de klant is niets te gek maar zorg dat je het overzicht houdt. En wees altijd eerlijk ten opzichte van jezelf, je klanten en je medewerkers. Onderling vertrouwen is het fundament van ons bedrijf. Weet je dat negen van de tien artiesten geen contract bij ons hebben? Dat hoeven ze ook niet, want door onze langdurige relatie, is de wederzijdse loyaliteit groot. Verder is het belangrijk dat je afspraken nakomt en niets belooft wat je niet kunt waarmaken’, aldus Brigitte. ‘Schep geen valse verwachtingen zoals een collega-entertainmentbureau van ons deed. De man in kwestie beloofde een artiest dat hij voor een duet met Jennifer Lopez kon zorgen. Het zal je niet verbazen dat hij die belofte niet kon waarmaken. Na een half jaar is die artiest naar ons overgestapt, tot zijn volle tevredenheid overigens.’ ‘Je kunt beter de underdog spelen en verwachtingen overtreffen, dan niet beantwoorden aan verwachtingen die je zelf hebt gecreëerd’, valt Jan Dirk haar bij.

De volgende generatie
Op naar de volgende vijftig jaar met de volgende generatie Vis? ‘Wie weet’, zegt Jan Dirk. ‘Nu en dan neem ik mijn kinderen mee naar evenementen die we organiseren. Bij de intocht van Sinterklaas in Roermond waren ze er bijvoorbeeld bij. Samen met onze artiesten en medewerkers voelen we ons één grote familie en dat willen we graag zo houden. In al die jaren hebben we nog nooit iemand hoeven te ontslaan en dat is mooi. Al vijftig jaar staan we voor stabiliteit en betrouwbaarheid. En vooral in deze tijd willen we laten zien waar we voor staan. Vandaar dat we net de sponsorreclame van RTL Boulevard voor het vijfde jaar hebben vastgelegd.’

 

< Alle thema's