‘Veel ondernemingen komen in de problemen als een belangrijke klant niet meer
betaalt. Er zijn voorbeelden genoeg te noemen, waarbij het omvallen van een bedrijf leidt tot meerdere faillissementen van toeleveranciers. Klanten vormen de slagader van een bedrijf. Daarom is het van belang om deze belangrijkste ‘asset’ veilig te stellen’, aldus Fred Colin van XOLV AllCreditz. Samen met zijn partners Erik Bolsius en Paul van Uden is hij directeur van dit Bossche onafhankelijk adviesbureau op het gebied van debiteurenrisico’s, kredietverzekering, factoring en creditmanagementoplossingen
Signalen
Om meer grip op het debiteurenbeheer te krijgen kan een kredietverzekering worden afgesloten. ‘Voor bedrijven die een grote spreiding hebben over een flink aantal klanten, is dit niet per definitie noodzakelijk. Maar als je grote concentraties in je klantenportefeuille hebt waarbij aanzienlijke bedragen gemoeid zijn, is dit wel aan te raden’, vindt Paul. Maar hoe weet je nu wanneer er iets mis is met de kredietwaardigheid van je klanten? Fred: ‘Je moet goed op bepaalde signalen letten. Als klanten plotseling later betalen, steeds met smoesjes komen of disputen opwerpen, dan moet je alert zijn.’ Indien de kredietwaardigheid van klanten onvoldoende is of wijzigt, kan XOLV AllCreditZ helpen bij het uitzoeken van de achterliggende redenen. ‘We hebben inzage in de verschillende databases van de grootste kredietverzekeringsmaatschappijen. Een kredietverzekering biedt naast een schat aan informatie over je klanten tevens dekking als een klant failliet mocht gaan.’
Tips
XOLV AllCreditZ brengt voor het MKB, grote ondernemingen en multinationals de
risico’s in kaart en maakt onderdeel uit van GTCA (Global Trade Credit Alliance). Fred: ‘Dit is een samenwerking tussen onafhankelijke gespecialiseerde kredietverzekeringsmakelaars in elf landen. Dankzij ons wereldwijde netwerk kunnen wij internationaal opererende bedrijven lokaal ondersteunen en adviseren.’ Welke tips heeft XOLV voor ondernemers? ‘Leg alle afspraken goed vast, hanteer algemene voorwaarden en korte betalingstermijnen. Weet met wie je zaken doet. Laat nieuwe klanten checken op kredietwaardigheid en blijf bestaande klanten monitoren. Onze gouden ondernemerstip? Contact met ons opnemen!’, aldus Paul.