Rabobank Tilburg en omstreken: Dichtbij en betrokken

Wim Bens, directievoorzitter Rabobank Tilburg en omstreken kijkt terug op 2013; een zeer bewogen jaar. Welke kansen liggen er nu en hoe speelt de Rabobank daarop in? Een blik terug en vooruit.


Uitgave: Jan-Feb 2014
Thema’s: Financieel management Banken

De directievoorzitter begint meteen met een onderwerp dat de gemoederen de laatste maanden behoorlijk bezighield. ‘De Libor-affaire is een gebeurtenis die niet had mogen gebeuren. Het past niet bij de kernwaarden die wij als Rabobank al 115 jaar hanteren. Het vertrouwen is behoorlijk geschaad en we werken er hard aan om dat terug te winnen. We zullen goed in de spiegel moeten kijken. Belangrijk is: wat hebben we geleerd en wat kunnen we in de toekomst verbeteren? Libor is inmiddels uitgebreid besproken met eigen leden en klanten. Ook de dialoog tussen Rabobank Nederland, lokale banken en leden is een stuk verstevigd.’

Creatief en innovatief
Maar er is meer gebeurd in 2013. Wim vertelt: ‘De bedrijvenmarkt heeft het moeilijk gehad. Niet in alle markten. Bepaalde sectoren deden het heel goed, maar retail en bouw bleven moeizaam. Retail blijft, door alle ontwikkelingen op internet, aan verandering onderhevig en ondernemers moeten creatief en innovatief blijven.’ Wim: ‘Het was voor de bank een jaar van weinig groei, maar met veel toegevoegde waarde. We hebben dichtbij de mensen gestaan in lastige financiële posities. De Rabobank heeft ze zoveel mogelijk ondersteund in het nemen van besluiten. Bij nieuwe ondernemingsplannen hebben we extra scherp gekeken naar toekomstperspectief, zodat ondernemers met vertrouwen de toekomst tegemoet kunnen zien.’

Zelf aan de knoppen
Ook in 2014 blijft Rabobank Tilburg en omstreken dichtbij de klant ondanks de virtuele ontwikkelingen. Wim legt uit: ‘Die virtualisering neemt fors toe, geïnitieerd door de klant zelf. Het is een ontwikkeling die we stimuleren, want daardoor kunnen we onze prijs vriendelijk houden. Klanten vinden het ook prettig wanneer zij zelf aan de knoppen kunnen draaien. Ze krijgen nu de mogelijkheid om zelf het kanaal te kiezen: internet of mobiel. Uiteindelijk passen we daar de tarifering op aan. Als de klant veel zelf doet, wordt hij daarvoor beloond.’

Ontmoetingsplaats
Met haar kantoren blijft Rabobank Tilburg en omstreken fysiek dichtbij de mensen. ‘Op 18 november jl. is het kantoor Spoorlaan 296 heropend met een geheel nieuwe eigentijdse ambiance’, vertelt Wim trots. ‘Ook het naastgelegen adviescentrum wordt in 2014 duurzaam verbouwd. We willen centraal aanwezig blijven, dichtbij en goed bereikbaar. Het gebouw krijgt ook de functie van ontmoetingsplaats. Het idee is om het gebouw te delen met de samenleving. Verschillende partijen mogen gebruikmaken van ruimtes, daar samenkomen en elkaar ontmoeten. Tijdens de verbouwing werken we tijdelijk vanuit het Interpolis gebouw.’

Dienstbaar
Rabobank Tilburg en omstreken wil in 2014 vooral de bank zijn die zij moet zijn. Dichtbij, betrokken en toonaangevend. ‘Dit is onze opdracht en wij willen klanten positief verrassen. Gastvrijheid en hospitality zijn daarbij van onmetelijk belang’, besluit Wim Bens gedreven.

www.tilburg.rabobank.nl

< Alle thema's