Column Leander van Dongen: De kracht van een goed idee


Uitgave: Jan-Feb 2015
Thema’s: ICT ICT-ondersteuning Big Data Column

Mijn oude studievriend Gilbert Kin had vroeger altijd veel ideeën. Als studenten moesten we vaak gniffelen om zijn soms vreemde en uitzonderlijke gedachtespinsels. Maar ze waren
altijd origineel. Afgelopen maand was het dus de hoogste tijd om weer eens af te spreken en herinneringen op te halen. Daar kreeg ik niet veel kans toe, omdat Gilbert weer vol zat
met nieuwe ideeën. Hij heeft er nu sinds een paar jaar zijn beroep van gemaakt. Is dat nou niet geweldig? De hele dag bedrijven helpen om nieuwe producten en nieuwe businessmodellen te bedenken, hoe gaaf is dat zeg! 

Big data gaat over het verkrijgen van andere en nieuwe inzichten in data. Van jezelf en/of in combinatie met die van iemand anders. Als lezer van deze column denk je waarschijnlijk: dat is aardig, maar ik weet dan nog niet wat ikzelf met big data zou moeten doen. We hebben een idee nodig. Een goed en een briljant idee waarmee we in één keer de hele concurrentie te slim af zijn. Of om een manier te vinden waardoor we misschien onze doelstelling wel kunnen behalen. Maar zoals één zwaluw geen zomer maakt, zo ben je met één idee nog geen marktleider. Daarbij rechtvaardigt één idee niet om direct met big data aan de slag te gaan. Maar een paar ideeën zijn wel de moeite waard om te gaan ontdekken, toch?

Met big data as-a-service bieden we onze klanten de mogelijkheid om in een data laboratorium al die leuke ideeën uit te proberen en te onderzoeken. Vrijblijvend ervaring op
doen in de nieuwe wereld van big data. En dat as-a-service: niet alle lasten, maar wel potentieel alle lusten. Eigenlijk is big data as-a-service een geweldig idee. Ik ga Gilbert
bellen.

Reageren?
leander.van.dongen@aortabi.nl

Leander van Dongen
Directeur Aorta Business Intelligence

< Alle thema's