Gespreksleider Hanneke van Oirsouw is benieuwd of het gestelde probleem herkenbaar is voor de deelnemers. Directielid Tijn Mutsaerts van Mutsaerts knikt bevestigend: ‘Als snel groeiend kantoor behoren we tot de FD Gazellen 2014. Voor de continuïteit van ons kantoor is het aantrekken van nieuw talent zeer belangrijk. Mutsaerts is dan ook gebaat bij een goed gevulde vijver om uit te vissen. Aangezien wij de lat hoog leggen, mag deze vijver best wat voller zitten.’ Volgens Tim ter Meulen, Business Unit HR Manager van Ecco Leather, heeft zijn bedrijf, als onderdeel van een multinational, minder moeite met het aantrekken van academici.
Ontplooien
Koen Vermeulen, student en voorzitter van de Studentenraad Tilburg, vertelt waarom studenten volgens hem voor een multinational willen werken. ‘Een traineeship biedt een bepaalde zekerheid en rust, omdat je carrièrepad grotendeels is uitgestippeld. Bij het mkb weet je minder goed hoe dit verloopt.’ Volgens Meindert van
Duijvenbode, CEO van Datacon, is het echter een groot misverstand dat je bij een multinational harder kunt groeien dan bij het mkb. ‘Binnen een groot bedrijf kun je juist minder snel stappen maken. Je wordt daar vaker in een hokje geduwd. Een kleiner bedrijf kan je veel meer mogelijkheden en vrijheden bieden om jezelf te ontplooien en te ontwikkelen. Studenten laten deze kans te vaak liggen.’ Ton Wilthagen, hoogleraar Tilburg University en gespecialiseerd in onderzoek naar stromen op de arbeidsmarkt, voegt daaraan toe: ‘Dat is jammer, want het mkb kan ook zeker van de innovatiekracht en kennis van deze studenten profiteren, waardoor de lokale werkgelegenheid kan groeien.’
Minder zichtbaar
‘Maar waarom vinden studenten en mkbbedrijven in Tilburg elkaar zo moeilijk?’, wil Hanneke weten. Volgens Ton maakt onbekend vaak onbemind. ‘Het mkb is een belangrijke en grote werkgever, alleen zijn de bedrijven verspreid. Hierdoor is men minder zichtbaar op het netvlies van studenten.’ Student Wouter Passtoors vult aan: ‘Het mkb moet zich meer onder de doelgroep laten zien en zichtbaar zijn op de campus en tijdens evenementen die studentenverenigingen organiseren. De grotere bedrijven zijn daar immers ook aanwezig en weten de interesse van studenten te wekken.’ Volgens student Léanne Gelderblom is het probleem ook deels aan de studenten zelf te wijten. ‘De eerste drie jaar zijn zij naast hun studie vooral bezig met uitgaan in plaats van hun toekomstige carrière en de arbeidsmarkt. Daar mogen ze wel wat proactiever in zijn.’ Meindert merkt op dat het mkb kan inspelen op de behoeften van de nieuwe generatie. ‘Zaken zoals een leaseauto en geld zijn voor hen minder belangrijk. Aspecten zoals flexibel werken, een agile- of scrumwerkmethode (softwareontwikkelmethode) en duurzaamheid wegen zwaarder in hun keuze voor een baan. Daar kun je je als bedrijf goed mee profileren. Arbeidscommunicatie is bij het mkb echter vaak een ondergeschoven kindje.’
Digitaal platform
Wethouder Erik de Ridder vertelt dat de gemeente Tilburg in 2016 vijf procent meer afgestudeerden aan de stad wil binden dan in 2011. ‘Je vindt de sleutel tot de oplossing echter niet alleen. Samen met studenten, studentenverenigingen, onderwijs en het mkb moeten we de handen ineen slaan. Als gemeente kunnen we een ondersteunende en verbindende rol vervullen.’ Hij noemt een concreet voorbeeld: ‘In samenspraak met de netwerkorganisatie Juniorkamer wil ik graag een bus vol studenten begeleiden langs de verschillende Tilburgse bedrijven om hen kennis te laten maken met elkaar. Bekend maakt immers vaak bemind.’ Freek Njio, directielid van Mutsaerts, is voorstander van een digitaal platform waarop mkb’ers onder meer aantrekkelijke vacatures en stageplekken kunnen plaatsen. ‘Dit lijkt me een goede eerste stap om als mkb je beter onder de doelgroep te profileren.’ Ton oppert tot slot nog een idee: ‘Het probleem lijkt me een mooi onderwerp voor een dubbele afstudeeropdracht. Bij deze bied ik mijzelf aan als begeleider. Met de resultaten uit dit onderzoek kunnen we gezamenlijk nog daadkrachtiger aan een oplossing werken.’